Boekrecensie: De Betoverende mix van Bakkerij Bliss – Kathryn Littlewood

Kathryn Littlewood is een duizendpoot: ze is actrice, comédienne en levensgenieter pur sang. Ze woont in New York en werkt vaak in Los Angeles. Met ‘Bliss’ maakte Kathryn haar debuut als schrijfster. In 2012 verscheen bij uitgeverij Van Holkema & Warendorf de Nederlandse versie van haar debuut ‘Het Magische Receptenboek van Bakkerij Bliss’, een boek dat werd gesmaakt door de lezers.

Wie de familie Bliss nog niet kent: de familie Bliss is een familie van geweldige toverbakkers. Ze hebben een bakkerij in het dorpje Rampenburg, in de Amerikaanse staat Indiana. Bij bakkerij Bliss kun je geen gewone taarten, muffins of croissants kopen, maar heerlijk magisch gebak.

Nu zijn we reeds aan het vijfde boek in de Bliss-serie met als titel ‘De Betoverende Mix van Bakkerij Bliss’.

Bijna waren Roos, haar familie en Devin erin geslaagd om de snode plannen van graaf Gigli te dwarsbomen. Bijna, want ook al is zijn poging om de macht te grijpen binnen de Orde van de Deegroller mislukt, hij heeft wel tante Lilian ontvoerd!  En alsof dat nog niet erg genoeg is, wordt Rampenberg gekweld door een suikerplaag. De twee dames – de zusjes Leephoofd –  vertegenwoordigers van het Internationaal Genootschap van de Deegroller die hier verantwoordelijk voor zijn, eisen dat Roos tante Lilian aan hen overdraagt. Maar Roos denkt er niet aan om tante Lilian uit te leveren aan deze twee gekke dames.

De zusjes Leephoofd dreigen ermee om Rampenberg te bestoken met zeven suikerzoete plagen, met als eerste de suikerplaag,  totdat Lilian terecht is. Want tante Lilian heeft volgens hen iets gestolen wat van hun is.

Door een groep zangvogeltjes die in Rampenberg aan Roos kwamen vertellen waar tante Lilian gevangen zat, wisten ze waar ze moesten gaan zoeken. Roos en haar broers Dille en Tijm, bet- betovergrootvader Balthazar, haar vriend Devin en pratende kat en muis Per en Jacques vertrekken naar het Italiaanse dorpje San Gigli, waar het kasteel van Graaf Gigli staat, om hun tante Lilian te redden. Daar zetten ze een reddingsactie op touw, maar die verloopt niet van een leien dakje. Gelukkig kunnen ze rekenen op hulp van Per en Jacques.

Intussen maakt Roos zich zorgen over haar ouders Dottie en Albert en haar zusje Leintje, die thuis gebleven zijn om hun dorp Rampenberg te beschermen. Maar lukt het hen wel om Rampenberg te beschermen tegen de plagen van de Deegroller? Ook vraagt Roos zich af hoe het komt dat de bewoners van San Gigli er zo triest bijlopen alhoewel er dagelijks minicupcakes op het menu staan.

Slagen Roos en haar familie erin om tante Lilian te bevrijden en het dorp San Gigli te bevrijden van een slechte cupcake-verslaafde dictator ‘Graag Gigli’ ?

Deze avonturen van Roos en haar familie kan je lezen in ‘De betoverende mix van Bakkerij Bliss’. De originele titel van het boek is ‘Magic in the Mix’ en is vertaald naar het Nederlands door Annemarie de Vries en met illustraties van Wouter Tulp.

Voor alle lezers die houden van avontuur, magie, sprookjes en koekjes is deze serie een aanrader. Ga mee op avontuur met Roos en haar familie. Beleef samen met hen een leuk en spannend avontuur vol magie. Dit leuke verhaal vol avontuur, dat aangevuld wordt met een vleugje spanning, is zo levensecht geschreven dat je het gevoel hebt dat je het zelf mee beleeft.

Alle boeken uit deze serie zijn afzonderlijk te lezen. Maar als je alles wil weten over deze familie en hun avonturen is het een aanrader om alle boeken te lezen.

Het zijn niet alleen leuke boeken om te lezen, het is ook een prachtige serie om in je boekenkast te prijken. Niet alleen het verhaal is magisch en sprookjesachtig, ook de coverpagina is magisch. Als je het boek ziet, droom je al weg en kan je niet anders dan het lezen.

Alhoewel het leesvoer is voor lezers vanaf 10 jaar, kunnen volwassenen ook genieten van dit sprookjesachtig en magisch verhaal. Als je eenmaal een boek van deze serie gelezen hebt, wil je ze allemaal lezen!

ISBN: 9789000354276 – Hardcover – 288 blz. – Prijs: € 16,99 – Uitgeverij: Unieboek/ Het Spectrum