Boekrecensie: De Butlerknop – Pieter Aspe

Pieter Aspe heeft met ‘De Butlerknop’ zijn 40ste Van In-boek geschreven. Fans van de West-Vlaamse misdaadauteur zullen zeggen dat dit boek zijn 39ste is. En daar hebben ze gelijk in, Aspe’s 39ste boek ‘Exit’ is niet verschenen. Terwijl Pieter ‘Exit’ schreef, werd zijn vrouw Bernadette ernstig ziek en de auteur wenst niet dat boek nummer 39 uitgebracht wordt wegens de vele herinneringen aan zijn geliefde. ‘De Butlerknop’ is het laatste boek in de ‘Van In’-reeks dat verschijnt.

Het verhaal begint wanneer de 38-jarige Claudia Vincke samen met Koen, de beste vriend van haar zoon, inbreekt bij Steven, haar ex-minnaar. Claudia is op zoek naar bepaalde schadelijke foto’s van haar op de computer van Steven en heeft daarvoor Koen ingeschakeld. Op de computer vindt Koen niets, maar hij vindt wel vier USB-sticks en twee geheugenkaarten in een pedaalemmer. Opdracht volbracht voor Koen, die heimelijk verliefd is de moeder van zijn vriend Michiel.

Bijna twee weken heeft een kelner, die op weg was naar huis, in de vroege ochtend het lichaam van Claudia gevonden op het Walplein. De avond voordien is ze samen met haar vriendin gaan joggen en na enig onderzoek blijkt ze vermoord te zijn.

Dit is een zaak voor Van In en Versavel, maar de speurders zitten op een compleet dood spoor. Claudia Vincke werd niet beroofd en ze werd niet seksueel misbruikt. Heeft de inbraak misschien hier iets mee te maken? Bij de inbraak werden niet alleen schadelijke foto’s ontvreemd, maar ook werd er bezwarende informatie met betrekking tot de butlerknop ontvreemd. Van In en Versavel onderzoeken de zaak, met op de achtergrond de dreiging van een oorlog die Europa dreigt te verscheuren…

Ook ‘De Butlerknop’ is net als andere boeken van Pieter Aspe een absolute aanrader. Ook nummer 40 bevat een goed opgebouwd verhaal, vol spanning en met hoofdinspecteur Pieter Van In (uiteraard) in de hoofdrol. Je wordt als lezer meegenomen in het verhaal vanaf de eerste zin en wil je het boek het liefst in één ruk uitlezen.

Het zal wennen worden, sinds 1995 met ‘Het vierkant van de wraak’ zijn de fans steeds verwend met minstens één nieuw werk van Vlaanderens populairste misdaadauteur per jaar, en daar komt nu met ‘De Butlerknop’ een eind aan.

Aspe kan met de Van In-reeks terugblikken op een zeer succesvolle boekenreeks. Van zijn boeken zijn er diverse vertaald en uitgegeven in omliggende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en Zuid-Afrika. In 2001 ontving de West-Vlaamse misdaadauteur de Hercule Poirotprijs voor zijn roman ‘Zoenoffer’.

De Butlerknop – ISBN: 9789022334386 – 320 blz. – Paperback – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Aspe NV