Boekrecensie: De Stenen Engel – David Hewson

Na ‘Het Poppenhuis’, ‘Het Verkeerde Meisje’ en ‘Het Derde Zusje ‘ is er met ‘De Stenen Engel’ een vierde deel uit de Amsterdam-serie van de Britse auteur David Hewson verschenen.

De Amsterdamse politie heeft met Jillian Chandra een nieuwe commissaris. Brigadier Pieter Vos, die in het vorige deel zijn commissaris heeft moeten arresteren, is niet bepaald gelukkig met zijn nieuwe baas. Chandra is afkomstig van de Nationale Politie in Zoetermeer en is een echte bureaucraat, iets wat Vos totaal niet is en dat zorgt van dag één al voor spanningen.

Pieter Vos krijgt rare berichten van een onbekende die hem steeds naar andere locaties brengt. Uiteindelijk komt hij aan bij de begraafplaats Zorgvlied, waar hij het lichaam van een dode man vindt. Het lichaam ligt op het graf van Ruud Jonker, die 37 jaar geleden overleden is. Het slachtoffer heeft op zijn schouder een verse tattoo: SLAAP KINDJE SLAAP. De identiteit van de man is onbekend.

Achteraan de begraafplaats vindt de speurder een jonge vrouw terug, amper nog levend, vastgebonden aan een stenen engel en ingesloten door een ring van vuur. Het is de tweeëntwintig jarige Annie Schrijver, die werkt op de bloemenmarkt en bij iedereen bekend is als het bloemenmeisje van de Albert Cuijpmarkt. Annie was spoorloos verdwenen en weet niet meer wat haar is overkomen.

De politie vinden sporen van drugs terug in Annie’s lichaam en er wordt een link gelegd naar een een nooit opgeloste zaak: de Schone Slaapstermoorden. Het wordt een zware klus voor brigadier Pieter Vos om de geheimzinnige moordenaar op te pakken. Een ding is zeker, hij moet de dader zo snel mogelijk oppakken voor er meer slachtoffers vallen en de stad in paniek raakt…

Ook dit vierde boek van de Britse auteur David Hewson is een absolute aanrader. Een knappe thriller, vlot geschreven en met een uitstekend plot, daar staat Hewson garant voor. David Hewson heeft speciaal voor de Pieter Vos-serie geruime tijd doorgebracht in Amsterdam en omgeving en dat merk je, de auteur weet precies waarover hij schrijft..

Ook met ‘De Stenen Engel’ ontgoochelt Hewson zijn vele fans niet. Hij weet de lezers steeds op het verkeerde spoor te zetten om zo het verhaal spannend en verrassend te laten blijven. Het boek bevat bijna 400 bladzijden en verveelt op geen moment. Wie een fan van thrillers is, kunnen we zeker deze whodunit aanraden!

De 64-jarige David Hewson werkte eerder samen met de Deense scenarioschrijver Søren Sveistrup aan de boeken gebaseerd op de tv-serie The Killing. Ook schreef hij de succesvolle reeks met Nic Costa in de hoofdrol, die zich afspeelt in Rome.

ISBN: 9789022575857 – Paperback – 394 blz. – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Boekerij