Boekrecensie: Nooit Meer Alleen – Toni Coppers

Toni Coppers heeft met ‘Nooit Meer Alleen’ opnieuw een spannende thriller geschreven. Na ‘Niets Is Ooit’ uit 2008 is dit al het dertiende boek in de reeks rond commissaris Liese Meerhout.

Toni Coppers is een van de beste misdaadauteurs van Vlaanderen en dat bewijst hij telkens opnieuw. Hij is enorm geliefd bij de lezers, en verkocht inmiddels al meer dan 100.000 boeken. Ook behoort hij sinds 2014 elk jaar tot de genomineerden van de Hercule Poirot Prijs, de jaarlijkse literatuurprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman.

Coppers won in 2014 met ‘Dood Water’ de Hercule Poirot Prijs. Tevens won hij de Publieksprijs in 2015 en 2016 met respectievelijk ‘De Vleermuismoorden’ en ‘De Hondenman’.

9789022334362Nooit Meer Alleen

Het verhaal begint wanneer de 38-jarige Judith Devries op het politiebureau aangifte doet van een nogal vreemd verhaal. De vrouw beweert dat ze duidelijk gezien heeft hoe het gordijn in haar slaapkamer had bewogen. Ze is er zeker van dat er soms een vreemde in haar huis rondloopt. De aspirant-inspecteur noteert haar verhaal en schenkt er verder weinig aandacht aan.

In de Seefhoek, een volkse wijk in Antwerpen, gebeuren er merkwaardige en lugubere zaken. Een man vindt in een container in de Maaldersstraat een kop en enkele ledematen van een kat, het lichaam zelf was opengereten. Op het Stuivenbergplein vindt een kleine jongen een afgesneden kattenstraat en in de Klappeistraat wordt een kat aan de schutting van een bouwwerf teruggevonden. De kat is in drie stukken gesneden: lijf, staart en kop.

De mensen van de Seefhoek zijn zowel bang als boos. Een groepje vrijwilligers,‘Het Kattencomité’, vindt dat de politie te weinig doet in deze zaak en start zelf een onderzoek. Ze komen bij Liese Meerhout terecht en die geeft gehoor aan de wensen van het comité. Liese start een onderzoek, want de Antwerpse commissaris vreest dat dit maar een begin is en dat deze psychopaat vroeg of laat begint met mensen te vermoorden…

Met ‘Nooit Meer Alleen’ overtreft Toni Coppers zichzelf opnieuw. Het boek bestaat uit verschillende verhaallijnen die op het einde samen komen en tussen de hoofdstukken staat het verhaal van de moordenaar, in ik-vorm geschreven. Mondjesmaat kom je als lezer meer te weten over deze persoon. ‘Nooit Meer Alleen’ is een thriller met een verhaal dat goed opgebouwd is, vol spanning en dat leest als een trein.

Coppers weet zijn personages te beschrijven alsof ze van vlees en bloed zijn. Zo kom je in elk boek meer te weten over Liese Meerhout, zowel privé als professioneel. Toni heeft de gave om steeds opnieuw een verhaal te schrijven dat subliem is. Ik heb ‘Nooit Meer Alleen’ met veel plezier gelezen, het is echt een aanrader, en wat mij betreft mogen er nog veel Liese Meerhout-thrillers volgen!

ISBN: 9789022334362 – Paperback – 346 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Manteau