Recensie: De Laatste Ronde – Louis Van Dievel

De Vlaamse journalist en schrijver Louis Van Dievel werd bekend met zijn roman ‘De Pruimelaarstraat’ waarmee hij prijkte op de shortlist van de Libris Literatuurprijs. In 2012 werd zijn roman ‘Hof van Assisen’ bekroond met de Knack Hercule Poirotprijs en werd ook genomineerd voor de Diamanten Kogel. De afgelopen jaren schreef Louis vele romans waaronder ‘Het Gewemel’, ‘Vicky en John’ en ‘Landlopersblues’.

In zijn allernieuwste roman ‘De Laatste Ronde‘ vertelt Louis het verhaal van facteur Ludo. Ludo is een doorwinterde facteur die zijn job met hart en ziel doet. Hij bezorgt niet alleen de post door weer en wind, maar is ook een vertrouwenspersoon voor vele van zijn klanten. Hij kent alle geheimen van ieder huisje op zijn ronde.Op de 42 jaar dat hij facteur is, heeft hij al veel zien veranderen. Vroeger had hij meer vrijheid en was er tijd voor de klanten, maar tegenwoordig zijn de routes berekend op een strak tijdsschema, wat voor stress zorgt. Maar Ludo maakt zich daar niet druk om. Zijn werk doet hij op zijn gemakje, hier en daar een babbeltje met zijn klanten en op tijd en stond zijn pintje. Stress heeft Ludo niet, tenzij hij bij zijn baas geroepen wordt.

Na 42 jaar komt de laatste werkdag van facteur Ludo dichterbij. Ludo is blij dat hij met pensioen gaat, maar vooraleer hij definitief mag genieten van zijn welverdiende pensioen moet hij twee jongedames Cheyenne en Anissa opleiden om de stiel te leren.

Tijdens zijn laatste dagen blikt Ludo terug op zijn leven. Net zoals bij ieder van ons allemaal bestaat het leven van Ludo uit dagen van geluk, vreugde, maar ook verdriet. Hij vertelt over zijn gemiste kansen, zijn falen en zijn huwelijk. Alhoewel hij uitkijkt naar zijn pensioen, is hij tegelijkertijd toch ook wel een beetje bang voor wat er nog komt..

‘De Laatste Ronde’ is een tragikomische roman. Het is een snapshot op een knooppunt tussen dromen en falen, begeerte en onlust. De kroniek van een mensenleven op dood spoor. Deze meeslepende roman kan zo uit het leven gegrepen zijn met personages van vlees en bloed. Het is zo levendig geschreven dat het lijkt alsof je met Ludo mee op ronde gaat.

Net zoals ik zullen vele lezers elke keer uitkijken naar nieuw werk van Louis Van Dievel. Hij is bekend om zijn vlot geschreven romans over het gewone leven. In zijn romans gebruikt Louis de Vlaamse spreektaal, wat zeer leuk is om te lezen. Deze roman is net zoals zijn vorige romans weeral een straf verhaal dat nog lang in je geheugen zal blijven hangen.

ISBN: 9789460015847 – Paperback – 222 blz. – Prijs: € 19,95 – Uitgeverij: Vrijdag