Recensie: Turks tafelen ~ Streetfood en familierecepten – Sevtap Yüce

Ontdek de Turkse liefde voor lekker eten en het goede leven

Na ‘Turkish Flavors’ en ‘Turkish Meze’ is ‘Turks tafelen’ het derde boek van Sevtap Yüce verschenen. In dit boek neemt Sevtap je mee naar haar roots en laat ze de lezers kennis maken met de typische Turkse gerechten. Het boek is ingedeeld in vier grote hoofdstukken: Ochtend, Middag, Avond en Na Zonsondergang.

In Ochtend leer je een traditioneel Turks ontbijt maken. Naast diverse gerechten waarin eieren verwerkt zijn zoals gebakken eieren in lamsgehakt en eieren uit het Zwarte zeegebied, vinden we recepten terug van onder andere Paskalya, de Turkse versie van een brioche, Turkse broodjes en pistachekoekjes.

In Middag leert Sevtap Yüce ons hoe je Turkse pizza’s, lamsgehaktbroodjes, aardappelsalade, zomerse groentestoof en vele andere gerechten moet maken. Steeds worden de ingrediënten en de bereidingswijze vermeld en waar nodig geeft Sevtap nog extra info over de gerechten.

In talloze Turkse gerechten worden rode linzen verwerkt. Zoals rode linzen met melk, deze soep eten vele Turken als voorgerecht. En het is ook een uitstekende remedie tegen een kater! Ook de recepten voor het bereiden van tomatensoep met kleine pasta, vissoep, muntsalade, pilaf met tuinbonen, auberginemoussaka en lamsschouderkarbonades met vijgen vinden we in het hoofdstuk Avond terug.

Na het avondeten is het tijd voor taarten, cake en koekjes. In Turkije valt er altijd wat te eten en dit samen met familie, vrienden en buren. Een heerlijke walnootspiraal, deegsliertjes met kaas en suikersiroop, rozenblaadjescake en meer recepten vind je in het hoofdstuk Na Zonsondergang terug in dit zeer interessant boek. Want ‘Turks tafelen’ is meer dan een kookboek alleen. Tussen de recepten door vertelt Sevtap Yüce honderduit over haar leven. Met leuke details en weetjes kom je meer te weten over de gewoontes en het dagelijkse leven van de Turken.

sized_tuks 2Zeker het vermelden waard zijn de prachtige beelden van het straatleven in het boek, zij laten zowel het oude land als het nieuwe moderne Turkije zien. Maak een culinaire ontdekkingsreis met ‘Turks Tafelen’, van eenvoudig streetfood dat op straat altijd het beste smaakt, tot op houtvuur gebakken brood, verse salades en uitgebreide familierecepten. Alles wat de verrassend veelzijdige Turkse keuken te bieden heeft vind je in dit boek.

Sevtap Yüce is geboren in het Turkse Ankara. Ze begon op haar zeventiende met koken en leerde Engels toen ze bij een patisserie in Sidney aan de slag ging. Sevtap werkte in Sidney ook voor chef Bill Granger, alvorens te verhuizen naar Angourie in New South Wales. Ze opende haar eerste restaurant, Beachwood, in 1994. Het bruisende café is tegenwoordig gevestigd in Yamba, waar zowel toeristen als de lokale bevolking zich vermaken met haar twee grote passies: koken en mensen verwennen.

ISBN: 9789089897497 – Hardcover – 240p – Prijs: € 29,99 – Uitgeverij: Terra