Recensie: Blind! – Roland Bergeys

‘Blind! –  De wonderlijke tocht van Jeroen Pietersen’ is een jeugdboek van Roland Bergeys voor kinderen vanaf 9 jaar. Het verhaal gaat over de 11-jarige Jeroen Pietersen uit Boom, die na een ongeval blind is geworden. Sinds die dag is zijn leven totaal veranderd, hij kan nooit meer zijn familie, vrienden, huizen, dieren en zo veel meer zien, en dat komt hard aan voor hem. Gelukkig is Jeroen een fantasierijke jongen, die de hoop nooit opgeeft.

Jeroen komt auteur Ronald Bergeys tegen op de kermis in Antwerpen. Aan hem vertelt hij zijn wonderbaarlijk verhaal. Jeroen zoekt heil in zijn fantasie en droomt over een sprookjeswereld waarin hij door Edwina de heks, Cromwell de uil en Martinus de kater wordt meegenomen. Samen maken ze met de Taraflori-Express een ongelofelijke reis. Jeroen belandt samen met de heks in een sprookjeswereld vol draken, monsters, mini-mensjes en Grondvreters…

20171208 Roland Bergys met nieuw boek Blind - Boom-1

Het boek ‘Blind!’ leert kinderen op een boeiende manier kennismaken met wat blind zijn kan betekenen. Auteur Roland Bergeys heeft het boek geschreven nadat hij een artikel las over een 82-jarige man die na 64 jaar blind te zijn aan zijn rechteroog, terug kon zien na een kopstoot van een racepaard. Roland, die zelf gehoorgestoord is en zowat alle ziekenhuizen van Vlaanderen bezocht heeft, kreeg hulp uit een onverwachte hoek: uit het Duitse Baden-Baden waar men Low Level Lasertherapie toepast.

“Ik ben zeker dat voor sommige blinden en slechtzienden ook oplossingen bestaan die om te zeggen eensklaps uit de lucht komen vallen.” – Roland Bergeys.

roland bergeys1Naast het spannend en wondermooi verhaal bevat het boek prachtige illustraties van Gunter Segers. Bij het boek hoort ook een cd met het titellied. De leden van de voormalige groep De Nieuwe Snaar gaven enthousiast hun toelating om de melodie van “In de hemel is geen Dylan” te gebruiken voor het titellied, dat gezongen wordt door de Mechelse kinderen van Warremma, op tekst van Roland Bergeys.

Inmiddels is het boek uitgegroeid tot een heus project ten bate van blinden en kinderen met een leesbeperking. Het boek leert kinderen op een boeiende manier kennismaken met wat blind zijn kan betekenen. Kinderen kunnen er bij middel van interactieve vragen in leren omgaan met een blind kameraadje.

Van het boek werd tevens een luisterversie ingelezen ten bate van blinden, door meer dan 20 acteurs en muzikanten zoals dichter Peter Holvoet-Hanssen, radiopresentator Michel Follet, jeugdauteur Guy Didelez, dichter Frank De Vos, actrice Hilda Hofman, auteur Patricia De Landtsheer en de dertienjarige Quinten Hardonk uit Sint-Niklaas die er de hoofdrol in speelt. Het volledige verhaal is te beluisteren als luisterboek via www.luisterpuntbibliotheek.be

‘Blind! –  De wonderlijke tocht van Jeroen Pietersen’  – ISBN: 9789491545498 – Paperback met flappen – 192 p. – Prijs: € 19,99 inclusief CD – Uitgeverij: Les Iles (Verdeling via EPO)