Recensie: Getekend door de oorlog ~ De artistieke Duffelse familie De Smet rond en tijdens WO II – Dirk Van Engeland

De Duffelse auteur Dirk Van Engeland voltooide het boek ‘Getekend door de oorlog’ over de artistieke Duffelse familie De Smet enkele maanden voor zijn overlijden, begin 2017. ‘Getekend door de oorlog’ is zijn 21ste boek over zijn geboortedorp Duffel en vertelt de geschiedenis van de familie De Smet, rond en tijdens WO II.

De meeste collaborateurs vertellen niet graag over hun oorlogsverleden en de daaropvolgende repressie. Ook de broers Leon, Louis en Frans De Smet, die tijdens de Tweede Wereldoorlog de kant van ‘Den Duits’ kozen, zwegen in alle talen over dit gevoelig onderwerp. Het waren Kris en Jan De Smet, zonen van Leon en bekend van ‘De Nieuwe Snaar’, en Marleen, de dochter van Louis, die met vele vragen achter bleven. Kris en Jan waren nog te jong wanneer hun vader stierf, en Maria, de vrouw van Louis, wou er geen enkel woord over vertellen.

Het is door medewerking van historicus Dirk Van Engeland dat deze donkere bladzijden uit de geschiedenis van de familie De Smet zijn opgehelderd. Hij bracht de puzzelstukjes samen met dit boek als resultaat.

Het eerste deel van het boek gaat over Jules en Maria De Smet, die woonden in de Molenstraat. Ze kregen vijf kinderen: Fons, Leon, Frans, Louis en Jos. Deze laatste stierf na amper 16 dagen. Het schetst een beeld van hoe het leven was begin twintigste eeuw, aangevuld met memoires van Louis, die hij op latere leeftijd schreef.

Het tweede deel handelt over de collaboratie. Leon, Louis en Frans sloegen alle drie het pad van de collaboratie in en werden lid van o.a. de Zwarte Brigade. De oudste zoon Fons was getrouwd en had vast werk bij Gevaert, hij besloot om niet te collaboreren. Na de oorlog werden de drie broers opgepakt, gevangen genomen en gestraft. Dankzij het familiearchief heeft de auteur een overzichtelijk beeld kunnen schetsen hoe het er aan toe ging en wat de broers deden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In deel drie ‘ De artistieke ontbolstering’ leren we de broers op een andere, artistieke manier kennen. Want dankzij hun creatieve geest slaagden ze erin om na de oorlog de draad van het burgerleven weer op te pikken. Zo was Fons een begenadigd kunstschilder met literaire ambities, Frans was een acteur en Louis kon zowel knutselen, tekenen, schilderen, poëzie schrijven en muziek spelen. De grootste muzikale en artistieke duivel-doet-al was Leon, hij was zowel  zanger, conferencier, muzikale clown, poppenspeler, buikspreker als tekst- en liedjesschrijver.

In de bijlagen vinden we poëzie werk van Louis en Leon terug, evenals schilderijen van Fons en Leon, en het artistieke oeuvre van deze laatste.

desmet‘Getekend door de oorlog’ is een boek dat aan de hand van privé-archieven een duidelijk beeld schetst van de familie De Smet rond en tijdens WO II. Zeer gedetailleerd en aan de hand van meer dan 150 afbeeldingen, waarvan de meeste nooit eerder zijn gepubliceerd, heeft auteur Dirk Van Engeland de familiesaga geschreven.

Er zijn al ontelbare boeken verschenen over de Tweede Wereldoorlog, elk boek is uniek en belicht een deeltje van wat er gebeurd is tussen 1940 en 1945. Ook dit boek over de geschiedenis van de Duffelse familie De Smet is een uniek tijdsdocument. ‘Getekend door de oorlog’ is een boek over een moeilijk thema: de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse collaboratie en repressie. Maar ook over met een schone lei beginnen en de draad van het burgerleven terug oppikken.

ISBN: 9781091013612 – 197 p. – Prijs: € 26,99 – Uitgeverij: Den Grooten Duffelaar

Het boek is verkrijgbaar bij uitgever Den Grooten Duffelaar en bij Standaard Boekhandel.