Recensie: Danny Vanhamel – Memoires van een ex-gangster – Peter Boeckx

In de vierdelige reeks ‘Ex-gangster’ op VIER brengt televisiemaker Peter Boeckx (bekend van o.a. The Sky is the Limit en De Bende Haemers) een reportage over Danny Vanhamel, de man die in de jaren 80 een hele reeks roofovervallen pleegde en die Anthony De Clerck, het zoontje van textielmagnaat Jan De Clerck, in 1992 ontvoerde.

Naast de televisiereeks is er ook het boek ‘Danny Vanhamel – Memoires van een ex-gangster’ verschenen. Peter Boeckx sprak vele uren met Vanhamel, over zijn jeugd, hoe en waarom hij gangster werd, over het het misdaadmilieu en zijn leven in en na de gevangenis, met dit ontluisterend verhaal als resultaat.

In het boek neemt Vanhamel geen blad voor de mond en vertelt eerlijk over zijn leven als gangster. Danny heeft een moeilijke jeugd gehad, er werd thuis regelmatig ruzie gemaakt over geld en hij kreeg dikwijls slaag van zijn vader. Danny had geen geld, was niet goed in sport, had niks te zeggen en voelde zich een nul in onze maatschappij. Danny vond van zichzelf dat hij niets voorstelde en dat hij niets waard was, en dat kon hij niet verdragen. Hoewel hij geen crimineel was, Vanhamel was altijd bescheiden en braaf, begon hij uit geldzucht overvallen te plegen. En geld werkt verslavend en Danny wou steeds meer..

vanhamelIn het boek ‘Ex-Gangster’ blikt Danny terug op zijn leven als zware jongen, op de overvallen op de Securitas geldtransporten en op de ontvoering van Anthony’ke in 1992, iets waar hij nu nog altijd spijt van heeft. Over de overvallen op de Securitas geldtransporten heeft hij daarentegen geen spijt. Over hoe en waarom hij de overvallen deed, waarom hij iemand wou ontvoeren, hoe zijn leven in de gevangenis eruit zag en wat hij nu doet als broodwinning.

Danny Vanhamel wordt in 1994 veroordeeld tot levenslang, in 2004 komt hij vervroegd vrij, hij zweert de criminaliteit af en start een nieuw leven.

‘Ex-Gangster’ is een boek waarin we de voormalige gangster Danny Vanhamel beter leren kennen. Het is een verhaal over een zoektocht naar gemakkelijk geld, over erkenning en liefde, over respect van zijn vader, maar ook over verraad, ongenaakbaarheid en hoogmoed. Naast het verhaal, waarin Danny Vanhamel zelf zijn visie over de feiten schrijft, staan er tientallen foto’s in het boek.

ISBN: 9789089318411 – Paperback – 154 p. – Prijs: € 22,99 – Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts