Recensie: De Avonturen van Urbanus 178 – De Vrolijke Paastragedie

Het verhaal van het 178ste album van De Avonturen van Urbanus ‘De Vrolijke Paastragedie’ begint drie dagen voor Pasen. Urbanus en Nabuko Donosor klimmen elk op een klok in de kerktoren van Tollembeek, die hen naar Rome brengt. Daar komen ze terecht in het atelier van de paashaas waar volop gewerkt wordt aan de chocolade paaseieren. Urbanus weet veel paaseieren te bemachtigen om zo extra veel chocolade te hebben dit jaar. De klokken zelf brengt hij naar een illegale bronssmelterij, waar hij ze voor veel geld verkoopt.

Urbanus heeft veel te veel chocolade, elke dag chocoladesoep, chocoladepap chocoladespaghetti en chocoladeburgers eten is teveel van het goede en hij verkoopt zijn voorraad aan nonkel Fillemon. Die heeft een nieuwe vriendin die dol is op chocolade. Nonkel Fillemon is stapelverliefd op zijn nieuw lief, die eigenlijk niet zo lief is dan dat ze er uit ziet. Ze mengt cyaankali onder de chocolade met de bedoeling om alle kinderen te vergiftigen. Urbanus moet aan de slag om een ware catastrofe te vermijden..

Ook dit 178ste album van Willy Linthout en Urbanus is er een om van te smullen. Met opnieuw doldwaze gebeurtenissen, maffe toestanden en onwaarschijnlijke momenten, zoals we dat van Urbanus en co gewoon zijn. Een verhaal waarin de paus een rol in krijgt en waar er gereden wordt met chocolade voertuigen, dat kan alleen in De Avonturen van Urbanus. Na al die jaren weten Linthout en Urbanus nog steeds verrassend en origineel uit de hoek te komen en hun lezers te verrassen met een uitstekend album. Op naar album nr 179: ‘De Dikke Vamp Amel’!

ISBN: 9789002265044 – Paperback – 32 p – Prijs: € 5,99 – Uitgeverij: Standaard Uitgeverij