Recensie: Rubensgids Antwerpen – Irene Smets

Auteur Irene Smets heeft met ‘Rubensgids Antwerpen’ een praktische en compacte gids geschreven over het leven en werk van Peter Paul Rubens, de grootmeester van de barok. ‘Rubensgids Antwerpen’ is zowel in het Nederlands, het Engels, het Frans als in het Duits verkrijgbaar.

Het boek bevat een chronologisch overzicht van Rubens’ leven, van zijn geboorte in 1577 tot aan zijn dood in 1640. In het hoofdstuk ‘Rubens en zijn tijd’ maken we kennis met de mens Rubens en de boeiende tijd van de barok, aangevuld met prachtige foto’s van werken van de meester. Peter Paul Rubens was een van de productiefste en geniaalste kunstenaars uit de geschiedenis, zijn werken hangen in zowat alle belangrijkste musea ter wereld, toch is er maar één stad die men zijn echte ‘biotoop’ zou kunnen noemen en dat is Antwerpen.

sized_rubens1‘Rubensgids Antwerpen’ is een ideaal boek om Rubens in Antwerpen te ontdekken, de 5 kilometer lange uitgestippelde wandeling in het boek brengt je naar de verschillende plekken in de Scheldestad waar de werken van Rubens te zien zijn. Zo kan je het Rubenshuis bezoeken met het atelier waar zijn schitterende oeuvre tot stand kwam, de schilderijen van hem gaan bewonderen in o.a. de Sint-Carolus-Borromeuskerk, de Sint-Pauluskerk, het Rubenshuis en de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en je komt ook langs de woningen van zijn vrienden Balthasar Moretus en Nicolaas Rockox.

De gids staat boordevol informatie over de grootmeester en heeft een handig formaat, ideaal om mee te nemen wanneer u Antwerpen en de werken van Rubens wilt ontdekken. Zeker een aanrader!

De auteur

Irene Smets (1953) studeerde geschiedenis en filosofie aan de Katholieke Universiteit Leuven. Zij heeft talrijke publicaties en artikelen over geschiedenis en cultuur op haar naam staan. Ze is de auteur van een reeks gidsen voor Belgische musea en monumenten. Smets schreef ook het boek ‘De Mooiste Kastelen Van Vlaanderen’ (zie onze RECENSIE van dit boek), een uniek boek over de kastelen in Vlaanderen, boordevol boeiende verhalen.

Rubensgids Antwerpen – ISBN: 9789401452045 – Paperback – 160 blz. – Prijs: € 14,99 – Uitgeverij: Lannoo