Recensie: De Allerlaatste Zomer – Anne Bert

De Franse schrijfster Anne Bert krijgt op 57 jarige leeftijd te horen dat ze ALS heeft. Anne weet dat deze spier- en zenuwziekte binnen korte tijd onvermijdelijk tot de dood leidt. De verwoestende ziekte versteent haar in haar eigen lichaam en dwingt haar om na te denken over hoe ze haar laatste maanden vorm wil geven. Ze houdt veel van het leven en wil de tijd die haar rest ten volle leven, maar ze wil ook zelf over het einde beslissen.

Bang voor de dood is Anne niet, maar wel voor het lijden en het lichamelijk verval. In Frankrijk is actieve euthanasie verboden, volgens de Franse wet mogen alleen pijnstillende middelen toegediend worden aan terminale patiënten. Omdat Frankrijk haar niet wil helpen of ondersteunen bij het sterven voelt ze haar verplicht om haar in te zetten voor de publieke zaak in de hoop dat ze door naar buiten te treden de bewustwording in gang zet en daarmee elke Fransman helpt een keuzevrijheid te krijgen.

Anne kan niet in haar thuisland sterven en haalde de internationale pers toen ze besliste om Frankrijk te verlaten om ver van huis in België afscheid te nemen van het leven.

zomerAnne Bert besloot om haar verhaal neer te schrijven. Haar boek ‘Le tout dernier été’ verscheen twee dagen na haar overlijden en haalde postuum de bestsellerlijsten in Frankrijk. Haar boek wist het hart van meer dan 65.000 lezers te raken en wordt in verschillende talen vertaald. In België verscheen haar boek bij uitgeverij Lannoo met als titel ‘De Allerlaatste Zomer’ en werd vertaald naar het Nederlands door Karin Snoep.

‘De allerlaatste zomer’ is een aangrijpend boek over ziekte en dood dat geen enkele lezer onberoerd laat. De dood is nog altijd een taboe onderwerp, waar bijna niet over gepraat wordt. Dit boek is geen relaas van een ziekte maar een kroniek van haar allerlaatste zomer thuis en een indrukwekkende ode aan de schoonheid van het leven en de natuur.  Anne verwoordt in alle sereniteit en bescheidenheid haar dagelijkse leven vanaf het moment dat ze te horen kreeg dat ze deze vreselijke ziekte heeft en hoe ze stilaan gevangen genomen wordt door haar eigen lichaam.Ook beschrijft ze haar strijd om vrijwillig uit het leven te kunnen stappen en de vrijheid om zelf over je leven te mogen beslissen.

ISBN: 9789401453738 – Paperback – 122 blz. – Prijs: € 14,99 – Uitgeverij: Lannoo