Recensie: Het ongemakkelijke dagboek van Henry K. Larsen – Susin Nielsen

De Canadese Susin Nielsen wilde altijd schrijfster worden. Eigenlijk wou ze musicalster worden, maar ze kon niet zingen, niet dansen en nauwelijks acteren. Dus ging ze schrijven voor de Canadese televisie. Na aan veel series te hebben meegewerkt trok ze haar stoute schoenen aan en schreef in 2004 haar eerste YA-roman, die meteen een succes werd.

Susin Nielsen had de smaak van het schrijven te pakken en hield niet meer op. Bij uitgeverij Lemniscaat verschenen van haar de jeugdromans ‘Wij zijn allemaal moleculen’, ‘Optimisme is dodelijk’ en ‘Woordnerd’.

Haar nieuwste jeugdroman ‘Het ongemakkelijke dagboek van Henry K. Larsen’ ligt nu in de winkelrekken. ‘The reluctant Journal of Henry K. Larsen’ is de originele titel van dit boek en is vertaald naar het Nederlands door Lydia Meeder en Barbara Zuurbier.

Het verhaal gaat over de dertienjarige Henry K. Larsen. Nadat HET gebeurde gaat het gezin Larsen door een zware periode. Halverwege het schooljaar verhuist Henry samen met zijn vader naar Vancouver om een nieuw leven op te bouwen, in een stad waar niemand hen kent of weet wat er gebeurd is. Zijn mama gaat niet mee, maar besluit om nog een tijdje bij haar ouders in Ontario te logeren.

Om Henry te helpen omgaan met ‘HET’ gaat hij sinds kort naar Cecil, een psycholoog. Cecil raadt Henry aan om een dagboek bij te houden, omdat het kan helpen bij de verwerking van HET. Alhoewel Henry graag schrijft, heeft hij echt geen zin om zijn gevoelens op papier te zetten.

Maar toch begint hij in zijn ‘ongemakkelijk’ dagboek met het schrijven van een intrigerend feit over zijn psycholoog Cecil, die hij beschrijft als een man met lang, vlassig haar en een look uit de sixties. Al snel heeft hij de smaak te pakken om zijn gedachten en gevoelens op te schrijven en ontdekt dat zijn leven allerminst saai is. Hij vertelt over zijn nieuwe schoolvriend Farley -een nerd- die hem maar niet met rust laat en hem meesleept naar ‘Reach For The Top’, een quizteam voor nerds.

Zo ontmoet hij de lompe Alberta met recycling kleding. Ook zijn er de ‘bemoeizuchtige buren’ waar Henry zijn mening over schrijft in zijn dagboek: hun nieuwsgierige Indiase buurman meneer Atapattu die tot laat in de nacht kijkt naar reclames en hen trakteert op zelfgemaakte curry’s. En dan is er nog buurvrouw Karen : de vrouw met zeer onpraktische schoenen volgens Henry. Zijn vader lijkt goed te kunnen opschieten met haar en Karen lijkt heel geïnteresseerd in Henry’s vader. En dat vindt Henry niet zo tof.

Maar wat zal er gebeuren als ze ‘HET’ ontdekken?

dagb1In ‘Het ongemakkelijke dagboek van Henry K. Larsen’ snijdt auteur Susin Nielsen actuele thema’s aan zoals pesten,wraak, zelfdoding, moord, depressie en rouwverwerking. Wat gebeurt er als er een drama gebeurt in een gezin? Hoe gaat ieder gezinslid ermee om en hoe verwerk je zoiets? De auteur is erin geslaagd om dit heftig en actuele verhaal op een luchtige manier weer te geven. Dit doet ze in dagboekvorm waarin het hoofdpersonage Henry zijn eigen verhaal vertelt.

Henry is een sympathieke jongen, een denker en een worstelfan, die over alles en iedereen zijn eigen mening heeft. Vanaf het begin weten de lezers dat er iets vreselijk moet gebeurd zijn, wat het gezin uit elkaar getrokken heeft. Maar wat HET nu eigenlijk is, wordt beetje bij beetje duidelijk. Henry en zijn ouders proberen HET allemaal op een andere manier te verwerken. Hij schrijft zijn gevoelens en gedachten met eerlijkheid, veel sarcasme en bittere humor op tot een emotioneel, mooi en grappig verhaal, soms hartverscheurend, soms hartverwarmend.

Over het verhaal zelf ga ik niet veel prijsgeven. Dat moet je zelf maar ontdekken. Wedden dat je af en toe in een lachbui zal schieten, maar ook een traantje zal wegpinken?

Deze roman is voor lezers vanaf 15 jaar, maar ook een aanrader voor volwassenen. Kortom, dit pareltje van een roman moet iedereen gelezen hebben!

Pesten is niet onschuldig en velen beseffen niet wat het allemaal teweegbrengt.Deze roman is een eye opener en zou verplichte leeslectuur moeten zijn voor de leerlingen in de middelbare school.