Recensie: Dit had ik nooit verwacht – Ruud De Ridder

Ruud De Ridder heeft met ‘Dit had ik nooit verwacht” zijn biografie geschreven. De 67-jarige acteur, regisseur en toneelschrijver vertelt in zijn boek over zijn leven, van zijn geboorte in 1951 tot op heden.

Ruud blikt in zijn boek terug op zijn jeugdjaren, hij genoot van zijn heerlijke kinderjaren als enig kind van Eddy en Rosy De Ridder. Ruud heet eigenlijk Rudolf. Bij zijn geboorte wilden zijn ouders hem Rudy noemen, maar dat was buiten de ambtenaar van de burgerlijke stand gerekend. Die nam de naam niet aan en veranderde die zelf in…Rudolf. Zijn ouders hebben hem toch altijd Rudy genoemd. Tot Rudy in 1971 zelf zijn naam veranderde in Ruud, hij vond dat mooier klinken.

In ‘Dit had ik nooit verwacht” vertelt Ruud hoe hij voor het eerst in aanraking kwam met theater en uiteindelijk acteur en geen coiffeur, journalist of leraar werd. Hij debuteerde als acteur in 1967 bij toneelgroep Kindervreugd in de Bourlaschouwburg, schreef zijn eerste toneelstuk voor het Reizend Jongeren Toneel en studeerde aan het conservatorium Antwerpen. Tot hij na amper één jaar ontslagen werd door Luc Philips, die later de rol van Bompa vertolkte in de succesvolle vtm-serie ‘Bompa’. Uiteraard komt ook het professioneel gezelschap echt Antwaarps teater en hun eigen schouwburg ‘Het echt Antwaarps teater’ aan bod. Ruud is de bezieler van dit theater en schreef tot nu toe 139 komedies.

Ook komt zijn privéleven uitvoerig aan bod in Ruud’s biografie. Ruud schrijft openhartig over zijn ouders, grootouders, zijn drie huwelijken, over Linda en Sven De Ridder, zijn adoptiekinderen Anke en Bram en de vrouw van zijn leven: Nicole Laurent.

Ruud schrijft voor het eerst over moeilijke relatie met zijn zoon Sven. “Het leven is wat het is en je bent niet verplicht om levenslang met mekaar overweg te kunnen, ook al ben je vader en kind.” Ook komt Ruud terug op de breuk met Ivo Pauwels, die we allemaal kennen als nonkel Jef.

ruud1‘Dit had ik nooit verwacht” is een uitstekend geschreven biografie (had je iets anders verwacht van een man die al zijn hele leven schrijft?) waarin de 67-jarige acteur, regisseur en toneelschrijver de lezers een blik gunt in zijn leven. Het verhaal leest vlot en is ingedeeld in 10 hoofdstukken. Ruud gaat geen enkel onderwerp uit de weg en beschrijft zijn leven: eerlijk, soms ernstig, dan weer met humor, zoals het leven nu eenmaal is. Naast de 280 bladzijden over Ruud’s leven bevat het boek ook tientallen foto’s uit het archief van Ruud.

Ruud De Ridder over ‘De sterren’

“Mijn leven is een aaneenschakeling van dingen die ik nooit had verwacht. Ik had nooit verwacht dat ik een boek zou schrijven, nooit verwacht dat ik überhaupt zou schrijven. Hoewel, dat laatste is niet helemaal waar. Dat ik zou schrijven stond eigenlijk al heel vlug voor mij in de sterren geschreven. De sterren… Ze zijn me, naar mijn gevoel, altijd gunstig gezind geweest. Ze stonden op de juiste plaats om me te helpen, om mijn geluk te bepalen. Want geluk heb ik gehad, meer dan eens.”

ISBN: 9789089247001 – Paperback – 280 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Houtekiet