Recensie: Ik heb aids van Johnny Diamond – Marnix Peeters

Marnix Peeters stelde vorig jaar niet alleen ‘In elke vrouw schuilt haar moeder’ zijn zevende boek  voor, hij kondigde ook zijn eigen uitgeefinitiatief Pottwal Publishers aan. Onder deze vlag werd  zijn debuutroman ‘De dag dat we Andy zijn arm afzaagden’ opnieuw uitgebracht in een herziene editie met nieuwe omslag.

Inmiddels ligt de achtste roman van Marnix Peeters in de winkelrekken met als titel ‘Ik heb aids van Johnny Diamond’.

jhon1Het verhaal is een verslag van de midlifecrisis van Barry King. Barry is mini-verkoper en is al jarenlang getrouwd met Jan, waarmee hij een dochter Siska heeft. Nu kampt hij met een kanjer van een midlifecrisis. Alsof dat nog niet zwaar genoeg is staat zijn huwelijk ook nog eens op springen en komt zijn dochter Siska de liefde van haar leven voorstellen: Heidi.

Zijn werk is de enige plaats waar hij nog graag is. Als mini-verkoper krijgt hij veel vrouwelijk schoon over de vloer, waarmee hij de wildste testritten beleefd. Op een dag maakt hij een testrit met Patricia. Maar deze rit loopt anders af voor Barry dan hij had gehoopt. Gelukkig kan hij nog rekenen op zijn best vriend Gele Ali, die hem voor al zijn problemen bijstaat met raad en daad nu zijn leven aan het wankelen is gegaan.

Omdat hij nogal veel rond zijn hoofd heeft en om al zijn zorgen even te vergeten, heeft Gele Ali een goed idee. Barry vertrekt samen met hem met de Vespa naar ‘De Nacht van de Blauwe Bisschop’ in Berlijn. Op hun tocht ontmoeten ze kleurrijke figuren zoals Swa, reuzin Andrea Von Vonnen en Andy, een goudvis, maar wel een heel speciale. In Berlijn gaan de poppen gelijk aan het dansen, Barry wordt verliefd op de zeventienjarige Frederike en maakt  kennis met Johnny Diamond…

jhon3.jpgIn ‘Ik heb aids van Johnny Diamond’ kaart Marnix Peeters thema’s aan zoals  grensoverschrijdend gedrag, dubbele moraal, normvervaging, levenskeuzes, hoop en vervuiling, stiekeme homofilie, leeftijdsverschillen, zelfbedrog, egoïsme, passie, lust, jonge meisjes, het ware geluk, drugs en de vertwijfeling van de eenentwintigste-eeuwse mens. Het is ook een zoektocht naar ethiek.

In het verhaal vol hilarische en maffe toestanden, die je ongetwijfeld aan het lachen brengen, schuilt ook heel wat waarheid. Ook deze keer mag je rekenen op een flinke portie vuile praat, seks en ontucht, overgoten met een flinke dosis humor. Want de kleurrijke personages die Marnix Peeters vorm geeft in zijn roman nemen geen blad voor de mond. Deze roman leest als een trein en in zijn achtste roman is Marnix Peeters weer op zijn best.

Opmerkelijk: wie het boek koopt, krijgt er een code voor de gratis download van het e-book bij. Een mooi initiatief van Pottwal Publishers.

ISBN: 9789022335543 – Paperback – 256 blz. – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Pottwal Publishers