Recensie: Alles Kids! – Kristel Verbeke

Kristel Verbeke, de voormalige zangeres en manager van K3, heeft met ‘Alles Kids! – Verhalen om verder te vertellen’ haar eerste kinderboek geschreven. Het is een boek met tien verhalen over de kinderen die in de Hollebolleweg wonen. Maurice, Michael, Simon, Matteo, Aygun en nog vele anderen wonen in een alledaagse straat. Ze spelen, hebben huisdieren en dromen over het leven.

Maar de kinderen maken dingen uit het leven mee die vaak moeilijk te bespreken zijn, zoals scheiding, zieke ouders, ­autisme en afscheid. Kristel Verbeke schreef een verhaal rond deze thema’s en komt na elk verhaal uit het boek terug op het onderwerp en slaagt erin met enkele tips en weetjes het (gevoelige) onderwerp bespreekbaar te maken. ‘Alles Kids!’  is niet alleen een leesboek maar ook een doeboek. De invulrasters in het boek zetten de kinderen aan om over het onderwerp te praten en na te denken.

alles2‘Alles Kids!’ is een uitstekend boek voor zowel kinderen als ouders. Kristel Verbeke schrijft over kinderen voor wie het leven niet altijd gemakkelijk is, maar die zowel kleine als grote obstakels toch een plek weten te geven. Deze moeilijk bespreekbare thema’s komen er aan bod en Kristel laat iemands verhaal eens van een andere kant zien. Ze geeft je een kijk hoe de andere kinderen zich voelen, wat ze meemaken en wat er allemaal in hun hoofd omgaat.

Kristel Verbeke maakte 17 jaar deel uit van de originele bezetting van K3. Nadien was ze manager van de populaire meidengroep. In de programma’s Generatie K (Ketnet) en Kinderkopkes (Eén) dook Kristel echt in de leefwereld van kinderen. Als voorzitter van het advies- en overlegorgaan van het kinderrechtencommissariaat, als lid van het Bestuurscomité van het kinderarmoedefonds, en vooral als mama, weet ze als geen ander hoe belangrijk het is dat kinderen in aanraking met grote thema’s en er ook over leren praten.

ISBN: 9789492958136 – Hardcover – 224 blz. – Prijs€ 19,99 – Uitgeverij: Horizon