Recensie: ‘Ademnood’ en ‘Comeback’ – Belinda Aebi

In februari 2018 werd onder grote belangstelling  ‘Ademnood’, de negende thriller van Vlaamse thrillerauteur Belinda Aebi, voorgesteld in haar woonplaats Temse. Als primeur werd meteen ook al een vooraankondiging gedaan van haar tiende thriller ‘Comeback’. Belinda had iets nieuws in petto, want ‘Ademnood’ is het eerste deel van een tweeluik.

belinda1 ademnoodIn ‘Ademnood’ draait het verhaal rond Kaya De Regge. Na een stevige FBI-opleiding als profiler in Amerika en een job als profiler in Virginia, keert de 37-jarige Kaya De Regge na 11 jaar terug naar België.

In 2001 werd binnen een tijdspanne van een week het lijk van Lisa Broeckx en Franky Baele aangetroffen. Op het eerste zicht zouden ze door een ongeluk om het leven zijn gekomen. Het rare is dat de twee slachtoffers allebei op hun verjaardag gestorven zijn.

Beide dossiers zitten muurvast. De ouders van Lisa gaan er kapot aan en dringen er op aan dat de zaak verder onderzocht wordt. Ook de partner van Franky laat hier hier niet bij. Kaya De Regge wordt gevraagd door het parket omdat ze geen voorkennis van de zaak heeft en ze niet beïnvloed werd door de speculaties die de ronde deden.

Na twee jaar is de media aandacht verdwenen en Kaya is de perfecte persoon om een nieuw licht te werpen op deze merkwaardige zaak. Ze gaat aan de slag als profiler bij de Gentse recherche met Brent Baekeland als hoofdrechercheur. Kaya is van plan om de zaak tot op het bot uit te vlooien. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar Kaya houdt van uitdagingen.

Als snel ontdekt ze een link tussen de twee slachtoffers: een onbekende getuige op plaats delict en een verblijf in Zeesanatorium ‘Duinzicht’, dertig jaar geleden.

Wanneer er nog een derde slachtoffer in bizarre omstandigheden komt te overlijden, stapelen de vragen zich steeds verder op en groeit ook het wantrouwen. Kan Kaya het motief achter de moorden ophelderen en zo de dader aanduiden?

‘Ademnood’ begint meteen al met een pakkende proloog over een kind dat gepest wordt. In het eerste deel van het verhaal krijg je als lezer heel veel informatie te verwerken. Het dossier van de moordzaak wordt uitvoerig geschetst en er wordt heel veel aandacht besteed aan het hoofdpersonage Kaya, zodat je een volledig beeld van haar krijgt en haar goed leert kennen.

Het verhaal speelt zich af in 2003. In afwisselende korte hoofdstukken gaan we terug naar 2001, wanneer Lisa en Franky om het leven gekomen zijn en maken we een sprong naar de jaren 70, waar het verhaal verteld wordt door JW in de ik-persoon. Met de brieven die hij schrijft krijgen we een duidelijk zicht wat er zich allemaal heeft afgespeeld dertig jaar geleden. De spanning wordt zeer langzaam opgebouwd, maar eindigt met een cliffhanger die vele vragen oproept bij de lezers.

Belinda liet haar lezers verweesd achter met een hele hoop vragen. Dus zat er niet anders op dan zes maanden lang aftellen tot het spannende vervolg ‘Comeback’ in de winkelrekken lag.

Comeback

belinda2comebackIn het tweede deel zet profiler Kaya De Regge samen met de Gentse recherche haar zoektocht naar de dader van een dubbele moord verder. De dader is bekend, maar hem vinden is niet gemakkelijk. Het leven van de ouders van Lisa en de partner van Franky is al meer dan twee jaar een hel. Kaya vindt dat ze het recht hebben om te weten wat er gebeurd is. Want de onzekerheid weegt al zo lang en is zwaar voor hen om te dragen.

Het onderzoek loopt niet van een leien dakje. Wat is er gebeurd in het sanatorium waar hij en zijn slachtoffers als kind verbleven? Wat is zijn motief? Wilde hij wraak nemen?

Dan is er nog de moord op de Columbiaanse barista Jack Moreno, eigenaar van koffiebar Los Titanes, waar Kaya gevoelens voor had. Door de dood van Jack was er voor Kaya weer iemand ontnomen die ze graag zag.

Was Jack een pion of leidde hij een dubbelleven en was zijn koffiebar een dekmantel voor drugshandel? Waren er haar de laatste tijd dingen opgevallen? En wat betekent de tatoeage op Jack’s borst? Wanneer er nieuwe feiten aan het licht komen, kan Kaya niet anders dan op onderzoek uitgaan en de zaak van Jack uitspitten tot op het bot..

In ‘Comeback’ zijn er meerdere verhaallijnen. We volgen Kaya tijdens haar zoektocht naar de dader van de eerste moorden en krijgen een volledig zicht op wat er zich heeft afgespeeld. Daarnaast is er ook nog het verhaal van Jack en zijn familie.

Met ‘Ademnood’ en ‘Comeback’ heeft Belinda een fantastisch tweeluik geschreven. Zoals we van Belinda gewoon zijn, is dit ook weer een thriller die op je inhakt. Met deze tweeluik heeft Belinda een spannend en realistisch verhaal geschreven en snijd ze actuele thema’s aan zoals chronisch zieken, drugs, wraak en pesten. Ook de personages zijn heel gedetailleerd uitgewerkt. Er wordt dieper ingegaan op hun levens en hun gevoelens worden blootgelegd.

Net zoals in haar andere thrillers heeft Belinda voor deze tweeluik heel veel research gedaan om alles correct te kunnen weergeven. Ze is zelfs gaan praten met één van de vier profilers van de federale politie in ons land. Als rasechte misdaadauteur heeft Belinda met ‘Ademnood’ en ‘Comeback’ haar lezers verrast met een spannende en adembenemende tweeluik.

Belinda vertelt waar ze haar inspiratie haalde voor deze tweeluik.

belinda4“Het boek is ontstaan door vier gebeurtenissen die in mijn hoofd blijven rondspelen. Ten eerste: mijn ma belde mij om te zeggen dat er nog spullen van mij op haar zolder stonden. Op de zolder vond ik een kistje met brieven die begin de jaren 70 geschreven zijn. In die tijd was er nog geen internet en geen e-mail en schreven ik en mijn vriendinnen brieven naar elkaar. Die brieven zijn mijn inspiratie geweest. Ik dacht ik ga hier iets mee doen, maar wat wist ik toen nog niet.

Ten tweede: de uitzending van Radio Gaga over het Zeepreventorium in De Haan waar chronisch zieke jongeren verblijven en het interview in Humo over mucoviscidose. De jongeren met een chronische aandoening hebben enorm op mij ingehakt en ik wou er iets mee doen. Het is zo beladen en zo emotioneel, de uitspraken van de jongeren bleven hangen bij mij.

Ten derde: de muziek van Pink Floyd, het album ‘The dark side of the moon’ is ook heel belangrijk geweest. De songs zijn emotioneel beladen over tijd, oorlog, geld, leven en dood en hebben mij inspiratie gegeven.

Het laatste wat mij inspireerde was het werk van een profiler. De manier waarop die een menselijk brein binnendringt en de gedragingen van een mogelijke dader analyseert om zo een daderprofiel probeert te schetsen.

Deze vier prikkels bleven in mijn hoofd rondhangen en zorgden voor een soort kortsluiting in mijn hoofd en ik moest er een boek over schrijven. Dan ga je brainstormen en stilaan krijgen dingen hun plaats en daarvan komt een verhaal. Maar naarmate ik aan het schrijven was, besefte ik dat er heel veel materiaal in het verhaal zat. Ik vind het vooral belangrijk om alle personages goed neer te zetten, zodat de lezer er voeling mee krijgt en ze bijna daadwerkelijk ziet. Daarom is het een tweeluik geworden”, aldus Belinda.

ADEMNOOD – ISBN: 9789401447393 – 332 blz. – Uitgeverij: Lannoo

COMEBACK – ISBN:  9789401442800 – 288 blz. – Uitgeverij: Lannoo