Belle Perez schrijft boek over meisjes die in de kinderprostitutie belanden

Belle Perez ging als ambassadrice voor vzw Free a Girl, een organisatie die meisjes steunt die in de kinderprostitutie belanden, naar de favela’s in Brazilië. Ze ontmoette daar meisjes voor wie seksueel geweld helaas de harde dagelijkse realiteit is. De andere kant uitkijken is onmogelijk en zwijgen is geen optie. Hier heeft ze, samen met Stefan Laenen, een boek over geschreven: ‘Tranen’. 

sized_sized_DSC_0398
Stefan Laenen in gesprek met Belle Pezez

Belle Perez vertelt: “Dit is mijn tweede boek dat ik heb geschreven. Eerder schreef ik een boek over mijn tienjarig jubileum. Deze keer is het geen biografie, ik heb bewust gekozen om een boek te schrijven over het lot van miljoenen meisjes die misbruikt worden en in de prostitutie terecht komen. Ik heb mij eerder al ingezet voor verschillende organisaties zoals Make a Wish, Muco en diverse benefiets. Free a Girl is een organisatie die zich bijna 10 jaar inzet voor het lot van ruim 2 miljoen misbruikte meisjes in Brazilië, maar ook ver daarbuiten. De organisatie heeft op 10 jaar al 4000 meisjes bevrijd.

sized_sized_DSC_0404Free a Girl is een ontzettend mooi doel. Een van de missies die ik gedaan heb is mij tien uur lang laten opsluiten in een kooi van twee vierkante meter, een kooi waar ze meisjes van 5-6-7 jaar instoppen, meisjes die er alleen uit mogen om verkracht te worden. Ik heb hiermee € 2500 bij elkaar verzameld om in de grote pot te leggen.

Ik werd gevraagd door VZW Free a Girl om een inleefreis te doen in Brazilië om te kijken hoe de organisatie werkt. In het voorjaar vertrok ik naar Brazilië. Het is een prachtig land met vele stranden en mooie voetbalpleinen. Maar het was voor mij geen reis naar het paradijs, niet naar het strand of naar de zon. Het was een trip naar de hel. Ik ben slechts vier dagen in Brazilië geweest, maar het was de reis van mijn leven. Ik ben rijker teruggekeerd dan ik ben vertrokken. De souvenirs die ik meebracht zitten in mijn hoofd. Het zijn geen zorgeloze vakantie herinneringen, maar bikkelharde getuigenissen. Pure horror en helaas geen fictie.

Wij zijn naar de favela’s geweest en een aantal safehouses gaan bezoeken waar de meisjes worden opgevangen en de daders hen niet kunnen opsporen. Daar hebben wij een aantal gesprekken gevoerd met slachtoffers, meisjes van vier jaar die misbruikt zijn door een familielid en kinderen die door hun moeders in de prostitutie gedwongen worden. Het gaat van generatie op generatie. Het zijn allemaal gebroken gezinnen die in armoede leven, die op jonge leeftijd aan de crack zitten, die zich dan moeten prostitueren om weer aan geld te komen, om zich zo weer te verdoven. Het is echt heel schrijnend.

sized_sized_DSC_0401

Vele mensen vragen zich af Waarom Belle? Maar als je die kinderen in de ogen hebt gekeken, die zich zo dapper hebben opgesteld om te getuigen, dan weet je als je zomaar één meisje uit die miserie kunt redden, dat je al zoveel voldoening hebt. En zij zijn uiteindelijk die de zaadjes gaan planten in hun maatschappij. Zij zijn de toekomst.

Wij zijn naar de sloppenwijken geweest en naar een opvangtehuis. Enkele moedige kinderen getuigden. Een van hen is Esperanza, een vijfjarig meisje, verkracht door haar opa terwijl haar mama in de kamer ernaast zat. Ik kan niet begrijpen waarom haar mama het toeliet. Toen Esperanza mij heel haar verhaal vertelde terwijl we in een grasveld zaten, heb ik a capella ‘Hello World’ gezongen. Ze brak voor mijn ogen in duizend stukken. Ik heb haar vastgepakt en we hebben daar zo minuten gezeten. ‘Hello World’ heb ik in Brazilië achtergelaten voor Esperanza. Het is nu haar liedje, het is het lijflied geworden van Free a Girl.

sized_sized_DSC_0416

Er is niets verzonnen aan de verhalen in het boek. Alleen de gezichten en de namen zijn veranderd om de kinderen te beschermen tegen die monsters, want je weet nooit wie dat er meeleest.

Ik ben heel trots op het boek en ben heel blij dat ik het kunnen doen heb. Voor velen zal het boek choquerend zijn. Het verhaal is niet verbloemd, het is zoals het is, uit het leven gegrepen, echt wel pittig. ‘Tranen’ is het boek omvat in één woord. In het boek staan mooie foto’s van Gwenny Eeckels en de opbrengst van dit boek gaat integraal naar Free a Girl”, aldus Belle Perez.

ISBN: 9789492419378 – Hardcover – 132 blz. – Prijs: € 15,00 – Uitgeverij: Willems Uitgevers

Bekijk HIER alle foto’s