Recensie: De Kleine Koning – Jan De Leeuw & Mattias De Leeuw

‘De Kleine Koning’ is het eerste prentenboek van Jan De Leeuw. Het boek bevat een mooi en ontroerend sprookje over de kleine koning Sevi, die uit het land van de Kleine Wonderen komt.

Koning Sevi is bijna tien jaar oud en regeert over het mooie land Suthi. Op een winternacht wordt hij gewekt door een nieuwe ster aan de hemel. De ster fluisterde hem toe: “Kom en volg me, koning. Haast je, haast je.” Koning Sevi vraagt raad aan zijn sterrenwichelaar. Die leest in een groot boek dat wanneer de ster van het Westen verschijnt, er een nieuwe koning wordt geboren. Een koning machtiger dan alle andere koningen samen.

Koning Sevi besluit de ster te volgen. Maar hij is niet de enige: een kleurrijke stoet soldaten, muzikanten en dieren gaat hem voor. Onderweg komt Sevi mensen tegen die zijn hulp kunnen gebruiken. Koning Sevi helpt hen met de geschenken die hij mee heeft voor de Grote Koning. Maar als hij al deze mensen helpt, zal hij dan nog een geschenk hebben voor de koning?

sized_de_kleine_koning9-min

‘De Kleine Koning’ bevat een wonderlijk winterverhaal voor jongens en meisjes vanaf vijf jaar. Jan De Leeuw heeft met dit boek een mooi sprookje geschreven over geven en krijgen, een sprookje dat ons doet denken aan het kerstverhaal. Bij het verhaal staan passende illustraties van Mattias De Leeuw, de 30-jarige bekroonde illustrator.

sized_de_kleine_koning11-min

Jan De Leeuw (opgegroeid in Aalst, woont in Gent) wou altijd al schrijver worden, maar besloot eerst een ‘echt’ beroep te leren en werd psycholoog. Jan experimenteert graag met vorm, stijl en vertelstandpunten. Zijn eerste jeugdroman Vederland (2004) werd bekroond met een Boekenwelp. Zijn boeken zijn al in zes talen vertaald.

Mattias De Leeuw werd geboren in 1989 en groeide op in Hoboken. Hij kreeg bij zijn ingangsexamen aan Sint-Lucas te horen dat hij moest gaan illustreren. Dat deed hij ook. Mattias is momenteel auteur en illustrator van verscheidene kinderboeken. In 2011 studeerde hij af met het woordenloze prentenboek De Steltenloper, dat zijn debuut werd. Het is bekroond met een Boekenpluim.

ISBN: 9789462913523 – Hardcover – 40 blz. – Prijs: € 15,95 – Uitgeverij: De Eenhoorn