Recensie: Troon Zoekt Kroon – Riet Wille & Riske Lemmens

‘Troon Zoekt Kroon’ is een sprookjesboek om zelf te lezen voor jonge lezers vanaf 7 jaar of om voor te lezen voor jongens en meisjes vanaf 4 jaar. Deze sprookjesbundel bevat 12 sprookjes, herschreven door Riet Wille, met illustraties van Riske Lemmens.

Van de 3 spinsters, het meisje met een rood kapje,  de Schone en het Beest, Hans en Grietje tot Klein Duimpje en de reus. Tussen de verhalen door staan er leuke taal-, rijm- en zoekspelletjes, wat maakt dat dit boek op geen enkel moment verveeld voor de kinderen.

troon3

‘Troon Zoekt Kroon’ is niet alleen leuk voor de kinderen, als voorleesboek ontdek je als (groot)ouder de hedendaagse versie van deze sprookjes. Ook de prachtige tekeningen van Riske Lemmens zijn meer dan de moeite waard. Zij zijn de perfecte aanvulling bij de twaalf verhalen.‘Troon Zoekt Kroon’ is een boek dat Sinterklaas of de Kerstman zeker graag zou willen brengen aan alle brave kinderen!

ISBN: 9789462913592 – Hardcover – 152 blz. – Prijs: € 24,95 – Uitgeverij: De Eenhoorn

troon2

Riet Wille is opgegroeid in Lochristi en woont in Gent. Ze werkte als logopediste met kinderen die moeite hebben met lezen. Ze schrijft boeken voor eerste lezers en poëzie. Ze heeft een voorkeur voor teksten op een laag AVI-niveau, en steekt haar boeken vol raadsels, rijmpjes en taalspelletjes. Ze werkt ook mee aan ‘Dichter’, een tijdschrift van Plint met kinderpoëzie. Ze schrijft regelmatig teksten voor verschillende educatieve uitgeverijen. Riet is al bekroond met de Boekenleeuw, een Boekenwelp en een Vlag en Wimpel. www.rietwille.be

Riske Lemmens is geboren in 1974. Tekenen, schilderen en verhalen verzinnen, deed ze als kind al. Toen ze 15 was, besliste Riske dat ze illustrator van kinderboeken zou worden. Ondertussen heeft Riske illustraties gemaakt voor meer dan 70 boeken en tal van tijdschriften. Van enkele schreef ze ook de tekst, zoals van het prentenboek Leon gromt. Dat boek gaat over haar eigen zoon. Haar boeken zijn verschenen in verschillende talen, waaronder Japans, Chinees, Koreaans en Hebreeuws en velen werden genomineerd of bekroond. www.riske.be

troon4