Recensie: Van In Episode 1 – Pieter Aspe

In oktober 2017 verscheen ‘De Butlerknop’, het veertigste boek in de reeks rond commissaris Van In. Pieter Aspe maakte toen bekend dat dit zijn laatste boek was. De trouwe Aspe-fans waren er het hart van in, maar op een jaar tijd is er veel veranderd. Ondertussen heeft Pieter Aspe samen met Marec zijn eigen uitgeverij Aspe NV en boekhandel/koffiehuis De Loge uit de grond gestampt.

Op zijn 65ste begint Pieter Aspe met de energie van een twintiger aan een nieuw hoofdstuk in zijn rijkgevulde carrière. De meest gelauwerde en best verkochte thrillerschrijver van Vlaanderen heeft goed nieuws voor zijn fans, want bij een nieuw hoofdstuk hoort een nieuwe boekenreeks ‘Van In’. Wie de tien boeken verzamelt, zal aan het einde van de reeks een lange rode draad door het verhaal kunnen ontwarren.

vanin2‘Van In’ is een 10-delige boekenreeks waarin commissaris Van In nog steeds het hoofdpersonage is. Alleen zijn situatie en zijn entourage zijn totaal verschillend van de Aspe-reeks. In het eerste boek ‘ Van In Episode 1’ is commissaris Van In met pensioen. Hij is net teruggekeerd uit Afrika, maar van Hannelore Martens, de kinderen en Guido Versavel is er geen spoor. Het is duidelijk dat Van In niet goed in zijn vel zit.

Op een dag belt Kira Deneuker aan bij Van In. Zij is privédetective en komt hem om hulp vragen. Kira werkt in opdracht van weduwe Stiers, wiens zoon Alex zes maanden geleden is vertrokken met een rugzak en sindsdien ontbreekt elk spoor van hem. Er ligt op Alex een grote erfenis te wachten en weduwe Stiers heeft haar aangesteld om haar zoon te vinden.

Dan is er ook nog de gruwelijke moord op een kat die het voorpaginanieuws haalt. De kat is van Jenny Debacker, de beste vriendin van weduwe Stiers. Hebben deze twee zaken iets met elkaar te maken? Van In heeft weer zin in speurwerk, deze zaak maakte bij hem veel herinneringen los. Van In en Kira vertrekken naar Rome om Alex te zoeken.

In Rome verblijft ook de Belgische prins Ludovic, het enfant terrible van de koninklijke familie. De prins wordt opgenomen in het selecte gezelschap van de Ridders van het Gulden Vlies, een prestigieuze orde die in 1430 door Filips de Goede in Brugge gesticht is en sindsdien al talrijke illustere leden telt.

In Rome loopt Van In ook nog een oude bekende tegen het lijf: Rein Claeys die in opdracht van Europol in Rome verblijft. Rein heeft altijd al bewondering gehad voor Van In. De zaak wordt nog vreemder wanneer Jenny een pakket met een lugubere inhoud in haar huis vindt…

Het onderzoek loopt niet van een leien dakje. Om de dader(es) te ontmaskeren moet Van In tot op het bot gaan, met gevaar voor zijn eigen leven!

vanin1Met ‘Van In Episode 1’ heeft Pieter Aspe mij zeker kunnen bekoren. Het hoofdpersonage Van In, moet ik je niet meer voorstellen, iedereen kent zijn karakter en weet dat hij graag buiten de lijntjes kleurt. Voor mij is het alvast een geslaagd begin van een nieuwe reeks waarin Pieter Van In nieuwe avonturen beleeft. Zoals we van Aspe gewend zijn worden we weer getrakteerd op een knap staaltje schrijfkunst. ‘Van In Episode 1’ speelt zich af in Rome en in en rond Brugge. Ook dit keer weet Pieter Aspe ons te verwennen met een goed en spannend verhaal, boeiende personages en gedetailleerde beschrijvingen van de plaatsen in Rome en Brugge. Wie ooit deze steden bezocht heeft, zal de plaatsen en de straten zeker herkennen.

Net als vele Aspe fans was ik blij dat het nieuws verkondigd werd dat Pieter Aspe met een nieuwe reeks begon. De rode draad doorheen deze 10-delige reeks zijn Hannelore, de kinderen en zijn collega en beste vriend Guido Versavel. Zijn ze dood? Leven ze nog? Wat is er gebeurd? Dat zal je ontdekken in deze nieuwe 10-delige ‘Van In’ reeks. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar deel twee van de reeks.

ISBN: 9789022335819 – Paperback – 312 blz. – Prijs: € 22,50 – Uitgeverij: ASPE NV