Recensie: Horen, Zien en Zwijgen – J.D. Barker

De Amerikaanse auteur J.D. Barker (1971) begon zijn carrière als journalist en ghostwriter. In 2014 verscheen zijn eerste roman ‘Forsaken’, die een grote hit werd in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittanië.

hoor2Bij uitgeverij Boekerij verscheen zijn nieuwste thriller ‘Horen, Zien en Zwijgen’. De titel van deze thriller is ook een uitdrukking die iedereen wel bekend is en die door drie aapjes wordt uitgebeeld. Het aapje met de handen voor zijn ogen staat voor ‘zie geen kwaad’, het aapje met de handen op zijn oren staat voor ‘hoor geen kwaad’ en het derde aapje met zijn handen voor zijn mond betekent ‘spreek geen kwaad’. Maar wat velen niet weten is dat er ook nog een vierde aapje is. Het aapje heeft zijn handen op zijn buik en betekent ‘doe geen kwaad’. Deze uitdrukking staat centraal in deze thriller.

Het verhaal speelt zich af in Chicago. Al bijna vijf jaar worden er de inwoners geterroriseerd door een moordenaar. Tot op heden zijn er al zeven slachtoffers gevallen. De werkwijze van de moordenaar is altijd dezelfde: hij ontvoert een kind of een bloedverwante om zo de vader te straffen. De dag nadien ontvangen de ouders een wit doosje met een zwart lint eromheen met daarin een afgesneden oor. De volgende dag een doosje met de ogen en de derde dag de tong. Als laatste dumpt de moordenaar het lichaam met het slachtoffer met de boodschap ‘doe geen kwaad’. Tot op de dag van vandaag hebben de rechercheurs van Chicago Metro buiten de 7 slachtoffers en de 21 doosjes, geen enkel spoor van de seriemoordenaar, die de bijnaam ‘De vierde aap’ kreeg.

Wanneer er een man zich onder een bus heeft gegooid, komt de politie van Chicago Metro ter plaatse. Op het eerste zicht ziet het er uit dat de man een gewoon verkeersslachtoffer is. Maar als rechercheur Sam Porter ontdekt dat het slachtoffer een wit doosje met een zwarte strik bij zich heeft, denkt hij meteen dat dit de seriemoordenaar is waar ze al die tijd al op jagen. In de jaszak van het slachtoffer vindt hij ook nog een soort dagboek.

Het witte doosje dat het slachtoffer bij zich heeft, is geadresseerd aan Arthur Talbot, een investeringsbankier. Porter opent het doosje en ontdekt een afgesneden oor. Het lijkt erop dat de moordenaar op weg was om het eerste pakketje op de post te doen. Porter beseft dat als dit de moordenaar is, ergens een slachtoffer gevangen zit zonder eten of drinken. Al gauw ontdekt hij dat het slachtoffer Emory Connors is.

Porter is de enige rechercheur die van bij het eerste slachtoffer betrokken is bij de zaak. Samen met zijn collega Nash, Clair en Paul Watson heeft hij drie dagen de tijd om Emory te vinden.

Maar gaat Porter en zijn team er in slagen om het slachtoffer levend en wel te vinden? Is de overleden man wel de seriemoordenaar? Is het kat- en muisspel tussen de moordenaar en de politie voor altijd voorbij? Of loop de echte killer nog vrij rond?

hoor1Dat kan je ontdekken in de bloedstollende thriller ‘Horen, zien en zwijgen’. In maar liefst 400 pagina’s volgen we drie dagen uit het leven van rechercheur Sam Porter. Doorheen de zoektocht van Porter zit ook het dagboek, dat hij gevonden heeft bij het slachtoffer, verweven in het verhaal. De dagboekfragmenten gaan over een jongen die opgroeit in een krankzinnige en duivelse familie waarin de auteur de meest gruwelijke en bloederige gebeurtenissen beschrijft zonder een blad voor de mond te nemen. Het geeft de lezer een inkijk in het leven van een man en de beweegredenen waarom hij zo handelt.

Deze thriller is zo levendig geschreven dat je zelf als toeschouwer alles meebeleeft vanop de eerste rij. Niets wordt aan de verbeelding overgelaten. Deze psychologische thriller is uniek in zijn soort en een echte aanrader. Ik heb genoten van ieder woord in deze thriller en heb het boek in één ruk uitgelezen.

‘Horen, zien en zwijgen’ is een huiveringwekkende, spannende thriller waarvan je angstig wordt en het haar op je armen ongetwijfeld gaat rechtstaan, een sterke maag is ook aanbevolen! Als je van een bloedstollende thriller houdt of liefhebber bent van ‘The Silence of the Lambs’, is dit een echte must- read.

ISBN: 9789022585146 – Paperback – 400 blz. – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Boekerij