Recensie: Nachtwacht 1 – De Absorbant – Steve Van Bael & Peter Van Gucht

Sinds 2015 is de populaire jeugdserie ‘Nachtwacht’ te zien op Ketnet. ‘Nachtwacht’ gaat over drie tieners die er op het eerste gezicht doodgewoon uitzien, maar eigenlijk mythische wezens zijn: de vampier Vladimir, de elf Keelin en de weerwolf Wilko. Zij wonen samen met hun magische raadsman Vega in het dorpje Schemermeer, dat tevens een portaal is waaruit vaak wezens uit de onderwereld komen, meestal in menselijke gedaante. De reeks kent een enorm succes en bij Standaard Uitgeverij is er een gloednieuwe stripreeks verschenen rond Vladimir, Keelin en Wilko. Het eerste deel ‘De Absorbant’ is nu verkrijgbaar in de winkel.

nacht2De drie vrienden ontdekken toevallig een oud boek met verboden spreuken. Volgens Vega zou je met een toverspreuk uit het boek het portaal naar de onderwereld kunnen afsluiten. Dat zou betekenen dat er geen wezens meer uit de onderwereld zouden kunnen ontsnappen. Iets wat de veiligheid van Schemermeer zeker ten goede zou komen, maar anderzijds blijft de vraag waarom de toverspreuk nooit eerder werd gebruikt.

Vega besluit eerst de Raad der Wijzen te raadplegen. Maar daar denkt Wilko dan weer anders over. Hij heeft ruzie met Vladimir en wil niet langer met hem samenwerken. Daarom besluit hij op eigen houtje de onderwereld af te sluiten zodat de Nachtwacht overbodig wordt…

nacht1‘De Absorbant’ is een uitstekend stripalbum waarin de drie de strijd aanbinden tegen de absorbant, een demonische plant die het zonlicht opzuigt en zo een bedreiging vormt voor onze planeet. Het eerste deel van deze nieuwe reeks is spannend en avontuurlijk, met mooie tekeningen. De reeks zal zeker aanslaan bij de vele fans van Nachtwacht en ‘De Absorbant’ van het duo Steve Van Bael en Peter Van Gucht is zeker de moeite waard om te lezen!

ISBN: 9789002267109 – Paperback – 32 blz. – Prijs: € 6,50 – Uitgeverij: Standaard Uitgeverij