Recensie: ‘Drie dingen over Elsie – Joanna Cannon

Psychiater Joanna Cannon (1951) debuteerde met ‘Het probleem met bokken en schapen’, een roman die ze schreef tijdens haar lunchpauzes in de auto op het parkeerterrein van de instelling waar ze werkte. De roman werd een internationale bestseller en verscheen in meer dan vijftien landen. Haar nieuwe roman ‘Three things about Elsie’ werd genomineerd voor de Women’s Prize For Fiction en verscheen bij uitgeverij Orlando onder de titel ‘Drie dingen over Elsie’, naar het Nederlands vertaald door Elvira Veenings.

“Er zijn drie dingen die je moet weten over Elsie :

• het eerste dat ze mijn beste vriendin is.
  • Het tweede is dat ze altijd weet wat ze moet zeggen om me op te monteren.
  • En het derde…..daar is misschien wat meer tijd voor nodig.”

Dat zijn de woorden van Florence Claybourne over haar vriendin Elsie.

De 84-jarige Florence woont beschermd in een appartementje in het bejaardentehuis Cherry Tree. Florence is gevallen in haar appartement, daar ligt ze dan, te wachten tot er iemand komt om haar te helpen. Terwijl ze daar hulpeloos ligt, overloopt ze haar leven. Het is nu haar vijfde winter dat ze in Cherry Tree woont, maar ze heeft het er nog steeds moeilijk mee. De activiteiten voor de bewoners vindt ze maar niets. Wat ze heel graag doet is door het raam van haar appartement kijken. Gelukkig is er nog Elsie, waar ze van kindsbeen af met bevriend is. Elsie helpt haar altijd en weet haar op te beuren als ze ongelukkig is.

drie1Op een dag komt er een nieuwe bewoner: Gabriel Price. Deze charmante man brengt Florence volledig in de war. Hij lijkt namelijk als twee druppels water op Ronnie Butler, een man die Florence kende. Maar Ronnie Butler is zestig jaar geleden overleden.

Sinds Gabriel er woont gebeuren er rare dingen in Cherry Tree. Florence vraagt zich af of ze haar zintuigen nog kan vertrouwen. Ze is bang en vertelt haar geheim aan Elsie. Elsie weet altijd wat ze moet zeggen om haar beter te voelen. Florence start samen met Elsie en Jack, een andere bewoner uit Cherry Tree, een zoektocht naar de waarheid. Als de charmante Gabriel Price namelijk is wie hij beweert te zijn, waarom lijkt hij dan als twee druppels water op de man die zestig jaar geleden is overleden?

Florence piekert over een gruwelijk geheim uit haar verleden dat aan het licht dreigt te komen..

‘ Van drie dingen over Elsie’ kunnen we veel leren, maar de belangrijkste lessen zijn deze:

1. Alle mensen zijn door dunne draden voor eeuwig met elkaar verbonden
  2. Ieder mens is veel meer dan het ergste wat hij ooit heeft gedaan
  3. Zelfs het kleinste leven kan een luide echo veroorzaken

Met ‘Drie dingen over Elsie’ heeft Joanna Cannon een warme, liefdevolle, aangrijpende maar ook grappige en spannende roman geschreven over dementie. Deze roman is een pageturner en geeft een herkenbaar beeld over vriendschap, verlies, ouder worden, dementie en eenzaamheid.De manier waarop Cannon deze thema’s beschrijft is subliem.

‘Drie dingen over Elsie’  is een combinatie van twee verhalen die samen één verhaal vormen. Het ene verhaal begint wanneer Florence is gevallen. Ze ligt op de grond en wacht tot iemand haar vindt. Terwijl ze daar ligt ze wachten vertelt ze haar verhaal en piekert ze over het gruwelijke geheim dat aan het licht dreigt te komen.

Het tweede verhaal speelt zich af in het heden en het verleden. We gaan op zoektocht met Florence, Jack en Elsie naar de waarheid en maken kennis met het personeel van Cherry Tree, zoals beheerder juffrouw Ambrose, waar Florence schrik van heeft, en de klusjesman Simon, die eigenlijk meer onhandig dan handig is. Gaat Florence samen met Elsie en Jack het mysterie kunnen oplossen?

Als lezer krijgt je niet alleen een beeld van de bewoners, maar ook het leven van de personeelsleden zowel privé als werkgerelateerd. Alle personages in deze roman sluit je één voor één in je hart, maar Florence krijgt bij mij een speciaal plekje. Deze roman is een pareltje en zal nog lang blijven nazinderen in je hoofd. Wat zou ik deze roman zo graag verfilmd zien!

ISBN 978 94 92086 86 090 7 – Paperback – 352 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Orlando