Recensie: Emilia Hoektand en de geheugendief – Laura Ellen Anderson

Het is bijna Emilia Hoektand haar verjaarnachtsfeest. Ze wordt elf maanjaren oud en die gebeurtenis zal gevierd worden met een groot feest. Enkele dagen voor haar verjaarnacht organiseert meneer Subliem een wedstrijd op school. De leerlingen moeten zelf koekjes bakken en verkopen. Wie het meeste koekjes verkocht heeft, wint een uitstap naar het Pompoenparadijspark.

Maar op de verjaarnacht van Emilia gebeurt er iets raars, de wezens van Nocturnië gedragen zich vreemd en iedereen lijdt plotseling aan geheugenverlies. Zelfs haar vrienden Heintje en Floor zijn haar verjaarnachtsfeestje vergeten. Ook koning Vladimir en koningin Felicia lijden aan geheugenverlies en weten niet meer wie ze zijn. Wat is er gebeurd en waar is het geheugen van iedereen naartoe? Emilia en prins Tangijn proberen uit te zoeken wat hier aan de hand is…

emi2‘Emilia Hoektand en de geheugendief’ is na ‘Emilia Hoektand en het Bibberbal’ en ‘Emilia Hoektand in het rijk van de eenhoorns’ het derde boek uit de reeks van de Britse auteur en illustratice Laura Ellen Anderson. Dankzij de vele en bijzonder prachtige illustraties is geen enkele bladzijde in het boek hetzelfde.

Al na het eerste boek vond ik de reeks verslavend en dat is na boek nummer drie nog steeds zo. Er zit veel humor in het verhaal en ook de vele woordspelingen zoals Diephone (I-phone), verjaarnachtsfeestje (verjaardagsfeestje), dagmerries (nachtmerries) en viezerd (lieverd) zijn best grappig. Met de reeks rond Emilia Hoektand is lezen een plezier voor zowel jongens als meisjes vanaf 8 jaar.

Kortom: ‘Emilia Hoektand en de geheugendief’ is een tandtastisch boek dat wie iedereen kunnen aanraden.

ISBN 9789403209067 | Hardcover | 227 blz |vanaf 8 jaar | BE €13,99, NL €14,40 | Uitgeverij: Blloan Junior