Recensie: Woorden Schieten tekort – Nicci Gerrard

Nicci Gerrard was lange tijd journalist, onder andere bij de gerenomeerde Britse krant The Observer, en ze is de vrouwelijke helft van het bijzonder succesvolle schrijversduo Nicci French. In 2003 verscheen bij uitgeverij Meulenhoff De Boekerij haar solodebuut ‘De onderstroom’. Daarna volgden de bestsellers ‘In het maanlicht’, ‘Het voorbijgaan’, ‘Het weerzien’, ‘Nooit vergeten’ en ‘Huis van herinneringen’.

Sinds het overlijden van haar vader is Nicci Gerrard een inspirerend voorvechter geworden van de rechten van patiënten met dementie en van hen die voor ze zorgen. Hiervoor ontving Gerrard de Orwell Prize voor journalistiek. Nicci is ambassadeur van het kleine locale ‘Creative Dementia Arts Network’ dat zich richt op de macht van de scheppende kunst bij dementie.

woorden1

Dementie wordt de ziekte van de eeuw genoemd. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie zijn er wereldwijd 47 miljoen mensen met dementie. Elke drie seconden komt er weer een patiënt bij. Deze meest gevreesde ziekte is een verhaal van een lijdensweg die niet alleen beperkt blijft tot de patiënt, maar ook voor de familie die voor hen zorgt en om hen geeft en de zorgverleners.

John Gerrard, de vader van auteur Nicci, heeft meer dan 10 jaar aan dementie geleden. Sinds ze haar vader in slow motion heeft zien sterven, tot zijn werkelijke dood in november 2014, is ze veel bezig geweest met dementie. Niet alleen met de mensen die deze ziekte hebben, maar ook degenen die voor ze zorgen.

woorden3In ‘Woorden Schieten tekort’ legt Nicci Gerrard haar gevoelens bloot in een heel persoonlijk boek. De auteur vertelt niet alleen haar persoonlijk verhaal, maar ook verhalen van patiënten, familieleden en verzorgers. Wat is dementie? Wat betekent dementie voor zowel mensen die zelf met de ziekte leven als voor hun naasten? Hoe gaat de maatschappij ermee om en wat zegt de wetenschap hierover? Nicci Gerrard onderzoekt alle aspecten van dementie en neemt je mee in de belevingswereld van de buitenstaander en in de ervaringen van mensen die zelf deze ziekte hebben.

Wanneer bij mensen de diagnose gesteld wordt begint het proces dat jaren kan duren en dat hoopvol, mild en avontuurlijk kan zijn, maar ook angst, verdriet en hartverscheurend gemis kan opleveren. Want dementie is genadeloos en vernielt alles. Mensen verliezen hun kracht en controle, hun identiteit en ook hun waardigheid. Ze raken alles kwijt, ze kunnen zichzelf niet meer zijn, geraken hun eigen kwijt, ze zijn bang, kwetsbaar, hulpeloos en schamen zich. Schaamte kent vele vormen en wordt niet alleen bij mensen met dementie gevoeld, maar ook door hun familie.

Met ‘Woorden schieten tekort‘ heeft Nicci Gerrard een intiem verhaal, vol liefde en hartstocht geschreven. Dit boek is een reis door de stadia van verlies, van de eerste vage signalen van de ziekte tot de vergevorderde en fatale dementie. Een boek vol verhalen van mensen, zowel verdrietig als optimistisch. Door deze verhalen krijg je een andere kijk op dementie en het is een hulpmiddel als je met deze gevreesde ziekte te maken krijgt. Nicci geeft de lezers ook nog een boodschap mee dat mensen met dementie meer dan ooit met respect en waardigheid moeten worden behandeld. En dit is terecht, want tot op de dag van vandaag gebeurt dit nog niet genoeg.

Het klinkt misschien cliché, maar geniet van elk moment in je leven, niet alleen materialistisch maar ook van de kleine dingen rondom je heen. Stel niets uit tot later want in een vingerknip kan alles anders zijn.

ISBN: 9789029093415 – Paperback – 304 blz. – Prijs: € 20,00 – Uitgeverij: Meulenhoff