Recensie: Suske en Wiske 347 – Lambik Plastiek – Willy Vandersteen

In ‘Lambik Plastiek’, het 347ste album uit de reeks Suske en Wiske, proberen onze striphelden de wereld te redden van de enorme plastieksoep in de oceanen.

lam1Suske en Wiske zitten samen met tante Sidonia, Jerom, Lambik en professor Barabas op het strand wanneer er plotseling een walvis aanspoelt. Het dier heeft plastic zwerfafval gegeten en kan op het nippertje gered worden door onze vrienden. Volgens Wiske en professor Barabas zit er veel plastic in de oceanen, die in kleine stukjes uit elkaar vallen en door walvissen, dolfijnen en schelpdieren wordt opgegeten, met de dood tot gevolg.

Professor Barabas zoekt samen met Lambik naar een oplossing voor dit wereldwijde probleem. Na amper enkele dagen heeft Barabas de zogenaamde plasticvreters ontwikkeld, een uitvinding waarmee de plasticsoep snel verdwenen zal zijn. Maar dat is helemaal niet naar de zin van Polly Ettileen, de vrouw die verliefd is op plastic en met haar bedrijf P&P Plastics alles in plastic maakt. Ze kaapt de uitvinding van de professor en maakt er plasticmakers van. Zo kan ze de hele wereld veranderen in plastic.

Tijd om onze striphelden om haar tegen te houden voor onze planeet helemaal in plastic veranderd. Het wordt een race tegen de klok en Suske en Wiske zetten hun leven op het spel om Polly tegen te houden…

lam2Met ‘Lambik Plastiek’ sturen de makers een duidelijke boodschap naar de jeugd: stop met de plasticvervuiling in de wereldzeeën. En dat kan je door zelf minder plastic te gebruiken, waardoor er minder afval geproduceerd moet worden.

Naast de strip bevat ‘Lambik Plastiek’ een dossier over plasticsoep. Je leert er alles over de plastic vuilnisbelt in de oceanen en je komt meer te weten over ‘The Ocean Cleanup’ van Boyan Slat. Ook Sea Life doet mee door honderden zieke en gewonde dieren te verzorgen en met het opzetten van kweekprogramma’s de dieren beter te begrijpen en hun voortbestaan veilig te stellen in de toekomst.

Met deze strip dragen Suske en Wiske hun steentje bij tot een betere wereld en zetten ze hun schouders onder dit wereldwijd probleem. Een mooi initiatief en een leuke en vooral spannende strip van Peter Van Gucht, met tekeningen van Luc Morjaeu, als resultaat!

Bij vertoon van deze strip krijgt 1 kind, onder begeleiding van minimum 1 betalende volwassene, gratis toegang tot Sea Life Blankenberge of Sea Life Scheveningen.

ISBN: 9789002265358 – Paperback – 48 blz. – Prijs: € 6,99 – Uitgeverij: Standaard Uitgeverij