Recensie: Jij Ik Alles – Catherine Isaac

Catherine Isaac (1974) studeerde geschiedenis en journalistiek en werkte als redacteur bij een krant. Tijdens haar zwangerschapsverlof schreef ze haar eerste roman, sindsdien halen haar boeken stuk voor stuk de Sunday Timesbestsellerlijst. Isaac woont in Liverpool met haar man en drie zoons.

Haar roman ‘You Me Everything’ is naar het Nederlands vertaald door Hedi de Zanger en verscheen bij uitgeverij Boekerij onder de titel ‘Jij Ik Alles’.

jij1Het verhaal gaat over Jessica (Jess). Zij en haar vriend Adam verwachten hun eerste kindje. Maar het is niet allemaal vreugde in hun relatie want Jess wordt constant door Adam belogen en bedrogen. Wanneer ze op het punt staat te bevallen, is Adam niet te bereiken. In zijn pasgeboren zoon William heeft hij ook niet veel interesse. Voor Jess is de maat vol en ze wijst Adam de deur. Hij vertrekt naar Frankrijk en laat niets meer van zich horen.

Jess voedt haar zoon William in haar eentje op. William ziet zijn vader zelden, de vaderliefde die hij mist wordt gecompenseerd door de liefde van zijn grootouders, die dol zijn op hun kleinzoon.

Nu tien jaar later is William uitgegroeid tot een lieve, slimme jongen. Hij stelt steeds meer vragen over zijn vader. Jess vraagt  zich af of ze destijds wel de juiste beslissing genomen heeft om Adam de deur te wijzen.

Op aandringen van haar moeder, die terminaal is, zet Jess haar trots opzij en boekt een kamer voor de zomervakantie in het hotel Chateau de Roussignol, een prachtig kasteel gelegen in de zonovergoten heuvels van de Dordogne, waar haar ex Adam de eigenaar van is.

Vanuit Manchester steekt ze samen met William het kanaal over naar het platteland in Frankrijk. William is in de wolken dat hij de zomervakantie kan doorbrengen met zijn vader. Jess is verrast dat Adam dit allemaal kunnen realiseren heeft. Maar spijtig genoeg komt ze tot de vaststelling dat Adam nog geen haar veranderd is. Hij is nog altijd dezelfde flierefluiter als tien jaar geleden en stelt haar en zijn zoon weeral teleur. Maar Jess laat dit niet gebeuren. Ze is niet alleen voor een vakantie naar de Dordogne gereisd, maar ook met een missie: ervoor zorgen dat Adam eindelijk zijn hart verliest aan hun zoon en hem nooit meer in de steek laat. Want Jess draagt een geheim met zich mee dat Williams leven voorgoed zal veranderen…

jij2Catherine Isaak neemt je in haar roman ‘Jij Ik Alles’ mee op vakantie naar het Franse platteland in de Dordogne. In deze heerlijke roman over liefhebben, relaties, familie en moeder zijn komen ook intense onderwerpen aan bod zoals ziekte en alcoholisme. Catherine Isaac weet deze gevoelige thema’s op een mooie manier en met veel humor en romantiek weer te geven in haar roman.

Het is een heerlijke roman over vreugde en verdriet dat zich afspeelt op een prachtige locatie met herkenbare personages. Als lezer kan je niet anders dan alle personages één voor één in je hart sluiten. ‘Jij Ik Alles’ zal je doen lachen en nadenken over je leven. Als gezonde mens sta je er niet bij stil dat liefde en gezondheid de grootste rijkdom is die we hebben. Helaas beseffen we dit pas als we geconfronteerd wordt met ziekte en hebben we spijt. Ik denk dat iedereen dit wel herkent.

Deze roman doet je beseffen dat je elke dag voluit moet genieten van het leven en dat we moeten leven net alsof het elke dat je laatste dag is. Want de toekomst is voor iedereen onzeker. ‘Jij Ik Alles’ is een echte aanrader. Deze tedere roman grijpt je naar de keel en zal je zeker af en toe een traantje doen wegpinken. Dus steek je zakdoek niet te ver weg!

ISBN: 9789022585825 – Paperback – 346 blz. – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Boekerij