Recensie: Kom je spelen? – M.J. Arlidge

M.J. Arlidge schrijft al jaren voor verschillende Britse crimeseries. ‘Iene miene mutte’ was zijn debuut als thrillerauteur, een boek dat lovend onthaald werd door pers en publiek. Inmiddels heeft hij al acht thrillers geschreven met de intrigerende inspecteur Helen Grace in de hoofdrol, een geliefd personage bij vele lezers. Arlidge vond dat het tijd was voor iets anders en schreef een standalone: ‘A Gift for dying’. Deze thriller werd door Uitgeverij Boekerij vertaald naar het Nederlands en kreeg als titel ‘Kom je Spelen?’.

komje spelen3Het verhaal speelt zich af in Chicago. Kassandra ‘Kassie’ Wotjcek is een eenzaam tienermeisje dat haar toevlucht zoekt in drugs. Samen met haar moeder woont ze in The Back of the Yards, een buitenwijk in het zuidelijke deel van Chicago. Kassie is één van de mensen die geboren is met een speciale gave. Voor velen is hun gave een geschenk, maar in het geval van Kassie is het de hel. Door in iemand zijn ogen te kijken, kan ze zien hoe de persoon dood gaat voordat het gebeurd.

Wanneer Kassie op de Magnificent Mile in Chicago loopt, wordt ze omver gelopen door een knappe, goedgebouwde man. Ze kijkt hem recht in de ogen en ze wordt doodsbang van wat ze ziet. Kassie wordt meegesleept in haar geestdrift en wil de man waarschuwen, maar ze belandt op het politiebureau. Daar maakt ze kennis met Adam Brandt, een forensisch psycholoog met heel veel ervaring. Hij helpt de meest beschadigde mensen in de samenleving.

Adam heeft al veel meegemaakt en niets kan hem nog verrassen. Maar Kassie laat een diepe indruk op hem na. Hij kan het niet van hem afzetten wat ze tegen hem gezegd heeft.

Wanneer er twee jonge twintigers gruwelijk verminkt teruggevonden worden in de kofferbak van hun auto, wordt er al snel gedacht dat dit het werk is van een seriemoordenaar. Maar de politie heeft grote moeite om erachter te komen wie de dader is. Die is erg berekend en gaat erg zorgvuldig te werk. De enige verdachte is Kassie. Ze beweert dat ze voorafgaand aan de moorden al wist wanneer deze zouden plaatsvinden. Alhoewel ze haar onschuld uitschreeuwt, speelt haar rechtbankverleden niet in haar voordeel.

Hoe langer hoe meer begint Adam te twijfelen aan zijn deskundigheid. Is Kassie wel te vertrouwen? En is alles wat ze hem vertelt wel waar? Wanneer ze samen op straat lopen, loopt Kassie plots de baan op, dwars door het verkeer. Als hij haar na afloop vraagt waarom ze niet bang was te verongelukken, antwoordt ze : ‘omdat jij mij zal doden’…..

komjespelen2Auteur MJ Arlidge is gekend voor zijn spannende en huiveringwekkende thrillers, die zich afspelen in Engeland, met inspecteur Helen Grace in de hoofdrol. Deze keer slaat hij een andere weg in .Hij ruilt Engeland voor Chicago en ditmaal zonder Helen Grace.

Het was van de schrijver een zeer gedurfde keuze om het zonder het geliefde hoofdpersonage te doen, die vele lezers in hun hart hebben gesloten. Maar Arlidge is er dubbel en dik in geslaagd om Helen te doen vergeten.

Vanaf de eerste pagina wordt je in het verhaal gezogen en het laat je niet meer los. De korte hoofdstukken eindigen telkens zo, dat je niet anders kan dan verder lezen. Dit lijvig boek van meer dan 500 pagina’s lees je in één ruk uit!

Wie het werk van Arlidge kent, weet dat het geen saaie zoektocht zal worden. Ook deze keer trakteert de auteur de lezers op een meest aanjagende zoektocht met bloederige passages, waarvan je maag begint de draaien en je haar op je armen komt recht te staan.

Deze psychologische, spannende thriller bevat een razendsnel, goed opgebouwd verhaal met boeiende personages.

Adam en Kassie zijn het perfecte duo. Adam een gerenommeerd forensisch psycholoog, gelukkig getrouwd en staat op punt om vader te worden. Ook Kassie zal meteen een plaatsje in je hart veroveren. Je voelt haar eenzaamheid, haar verdriet, haar angst, haar kwetsbaarheid, maar toch is ze ook sterk en heel overtuigend. Mensenlevens redden is haar doel. Maar zullen ze samen erin slagen om de seriemoordenaar, die in politiekringen ‘de slager’ genoemd wordt,  te stoppen?

In deze superspannende thriller ‘Kom je Spelen?’ nodigt Arlidge zijn lezers uit om te komen spelen. Ik ben in ieder geval ingegaan op zijn uitnodiging en heb van deze spannende en verslavende thriller, met een verrassend einde, ten volle genoten! Het smaakt naar meer. Ik raad alle lezers aan om op zijn vraag in te gaan, want het is de moeite waard!

ISBN: 9789022584163 – Paperback – 512 blz. – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Boekerij