Recensie: Marilla – Sarah McCoy

Sarah McCoy debuteerde met ‘De Bakkersdochter’, een boek dat internationaal zeer succesvol was. Van de Nederlandse vertaling zijn er maar liefst ruim 200.000 exemplaren verkocht. Daarna verschenen ‘Het Oude Huis’ en ‘Het Gefluister van de bladeren’.

Voor haar allernieuwste roman ‘Marilla’ haalde de auteur inspiratie bij ‘Anne van het groene huis’. Sarah McCoy schrijft het onvertelde verhaal van Marilla Cuthbert, nog lang voordat het weesmeisje Anne Shirley in het groene huis kwam wonen.

mar1Het verhaal begint met een proloog die zich afspeelt in 1876. Marilla Cuthbert en haar broer Matthew wonen in het groene huis in Avonlea, een agrarisch stadje op Prince Edward Island in Canada. Ze zijn inmiddels beiden zestigers en omdat het werk op de boerderij te zwaar wordt besluiten ze om een knecht in huis te nemen.

Daarna keren we terug in de tijd, naar 1837 wanneer Matthew en Marilla tieners zijn en met hun ouders Hugh en Clara Cuthbert op een boerderij in Avonlea wonen, die ze ‘Het Groene Huis’ noemen. Wanneer Marilla 13 jaar is, sterft haar moeder in een kraambed.

Vanaf dan verandert Marilla’s leven voorgoed. Van het ene op het andere moment is zij de enige vrouw in huis en is ze verantwoordelijk voor het huishouden op de boerderij, waar ze  met haar vader en haar broer woont. In de kleine, hechte boerengemeenschap waarin Marilla opgroeit biedt het leven weinig keuzes aan een meisje, hoe slim en ambitieus ze ook is.

Haar enige connectie met de buitenwereld is Elisabeth, haar tante langs moeders kant. Lang geleden heeft zij plots het eiland verlaten, om zich te gaan vestigen in de grootste stad van de provincie waar ze haar leven heeft opgebouwd.

Marilla kijkt op naar haar tante Elisabeth, die een carrière als naaister heeft uitgebouwd. Naarmate Marilla ouder wordt durft ze steeds meer te ondernemen. Ze brengt meer tijd door met John Blythe, een boerenzoon uit de buurt en voelt zich aangetrokken door hem. Wanneer ze liefdadigheidswerk verricht voor een weeshuis dat in het geheim dienst doet als schuilplaats voor weggelopen slaven, raakt ze politiek betrokken. Dit brengt haar relatie met John in gevaar. Ook haar belofte aan haar moeder doet haar twijfelen. Wil ze het ene boeren huishouden voor het andere verruilen? Of durft ze haar dromen te volgen om een verschil te maken in de wereld?

mar2Ik heb erg genoten van deze mooie historische roman. Lezers die gecharmeerd zijn van de roman of zij die de tv-serie ‘Anne van het Groene Huis’ van de Canadese schrijfster Lucy Maud Montgomery zagen, zullen heel blij zijn met ‘Marilla’, de nieuwste roman van Sarah McCoy. Sarah McCoy schreef een mooie aanvulling op de oorspronkelijke serie waarin Lucy Maud Montgommery het complete verhaal van de familie Cuthbert heeft verteld.

Maar Sarah McCoy gaat nog een stapje verder en vertelt haar eigen versie. Voor ‘Marilla’ heeft ze het einde van het verhaal met het begin op een mooie manier met elkaar verbonden.

We maken kennis met Matthew en Marilla, als kinderen, jong volwassenen en als ouderen. De auteur zet de personages op een geloofwaardige manier neer. Ook het verhaal is een geloofwaardig geschreven. We krijgen een zicht op het boerenleven en de politieke gebeurtenissen die zich afspeelden in de negentiende eeuw. Sarah McCoy is er met verve in geslaagd om ‘Het groene huis’ en zijn bewoners terug tot leven te brengen.

Deze historische roman is een echte aanrader. De fans van het Groene Huis zullen smullen van deze roman. Ken je het groene huis niet? Geen probleem, eens je ‘Marilla’ hebt gelezen, wil je absoluut de hele serie verslinden!

ISBN: 9789022584590 – Paperback – 368 blz. – Prijs: € 19,99 – Uitgeverij: Boekerij