Recensie: Boem Boem 1 – Jan Van der Cruysse

Enkele jaren geleden ontpopte Jan Van der Cruysse, ex-woordvoerder van Brussels Airport en nu specialist in crisiscommunicatie, zich als misdaadauteur met zijn debuut ‘Bling Bling’. Drie literaire prijzen, drie nominaties en een dozijn sterrenrecensies later is ‘Bling Bling’ de meest succesvolle misdaadtrilogie van de afgelopen jaren. Met ‘Boem Boem’ bewijst hij dat hij nog lang niet is uitgeschreven.

In ‘Boem Boem 1’ schrijft Jan Van der Cruysse waar iedereen toch wel aan denkt en bang voor is, namelijk een aanslag op een grootschalig evenement.

BOEM1Het is vrijdag 13 september 2020. Antwerpen maakt zich op voor de marathon. Het is exact 100 jaar geleden dat de Olympische Zomerspelen in Antwerpen plaatsvonden en vele marathonlopers vanuit de hele wereld zijn afgezakt naar Antwerpen om deze feestelijke editie mee te maken. Maar wat een feest moest worden, eindigt in mineur. Een aanslag met handgranaten tijdens de marathon eist een gruwelijke tol onder de deelnemers en hulpverleners.

Na deze aanslag ligt België plat. Het openbaar vervoer ligt stil en scholen, restaurants en hotels blijven gesloten. Iedereen leeft in angst en er is geen mens die nog op straat durft te komen. Op de website van de Islamitische Staat wordt een filmpje gepost waarop een fluo gele affiche te zien is waar in blokletters For Mona staat geschreven en de aanslag wordt door IS opgeëist. De politie is zeer verrast van deze snelle opeising door IS.

België is wereldnieuws en krijgt heel wat kritiek te verwerken door binnen- en buitenlandse media. Want ondanks de massale inzet van specialisten en middelen zijn de daders onvindbaar. Alsof de aanslag nog niet genoeg is wordt er kort daarna een nieuw bloedbad aangericht onder de wachtende ouders bij een Brusselse school.

Het onderzoek verloopt heel moeilijk tot op het moment dat een ex- legerofficier met de politie gaat praten over een incident dat plaatsvond bij de munitie eenheid bij het leger in Duitsland. Er komt aan het licht dat 34 jaar geleden twee Belgische strijdkrachten, die gelegerd waren bij de munitie eenheid in Duitsland, plotseling van de radar verdwenen zijn nadat ze beschuldigd werden van diefstal. Deserteerden ze of werden ze opgepakt? De stukjes van de puzzel worden moeizaam bij elkaar gelegd. Is de aanslag in Antwerpen een rechtstreeks gevolg van de gebeurtenissen die in de jaren 80 van de vorige eeuw plaatsvonden? Heeft de brutale moord op Isodora iets met de zaak te maken? Zorgt deze informatie voor een doorbraak in het onderzoek? Uiteindelijk wordt het land geconfronteerd met een van zijn ergste demonen…

‘Boem Boem 1’ is het eerste deel van een tweeluik. Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen en speelt zich afwisselend af in België en Duitsland. De eerste verhaallijn speelt zich af in 2020 waarin Antwerpen zich klaarmaakt voor de feestelijke editie van de marathon.

De tweede verhaallijn speelt zich af in de jaren 80 van de vorige eeuw in Duitsland bij het leger. Terwijl België woelige tijden beleefd en in de ban is van aanslagen van de CCC en overvallen door de Bende van Nijvel, maken we kennis met De Backer en Kroon, twee sergeanten die werken bij de munitie-eenheid van het Belgische leger in Lüdenscheid in Duitsland. Ze zijn op zending met een lading granaten wanneer ze autopech krijgen. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden brengt hen in contact met de verkeerde personen op de verkeerde plaats met alle gevolgen van dien.

Auteur Jan Van der Cruysse is erin geslaagd om deze twee aparte verhaallijnen tot één mooi geheel te brengen. Hij zet het verhaal zo realistisch neer dat je alles vanop de eerste rij meebeleefd. Als lezer voel je de chaos en paniek die er heerst bij een aanslag.

Jan schrijft met een snelle pen en hanteert korte hoofdstukken, zodat de spanningsboog over het hele verhaal op scherp blijft staan. Eindigen doet het verhaal met een heuse cliffhanger, zodat je nagelbijtend aftelt tot het tweede deel verschijnt.

Iedereen die boeken van Jan Van der Cruysse gelezen heeft zal het er met mij over eens zijn: deze auteur hoort thuis in het rijtje van de beste Vlaamse thrillerauteurs.

De Bling Bling trilogie was al een echte schot in de roos, met ‘Boem Boem’ heeft hij zichzelf overtroffen. De thrillers van Jan zijn net zoals wijn, ze worden nog beter met de jaren. De thrillers van Jan Van der Cruysse schreeuwen om een verfilming.

Boem Boem 1 is een must-have voor iedere thrillerliefhebber. Een goed opgebouwde en geloofwaardige verhaallijn, personages van vlees en bloed, een grote dosis spanning en afgewerkt met een vleugje humor. Ik kijk alvast uit naar ‘Boem Boem 2’!

ISBN: 9789022336137 – Paperback – 342 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Angèle