Recensie: Het 6 minuten dagboek – Dominik Spenst

Bij uitgeverij Spectrum is het boek ‘Het 6 minuten dagboek’ van de Duitse auteur Dominik Spenst verschenen. ‘Het 6 minuten dagboek’ is geen gewoon dagboek, het is een invulboek dat je op de lange termijn gelukkiger en tevredener maakt en dit met de allersimpelste middelen.

6min1Het boek begint met een flink stuk theorie, over hoe positieve psychologie werkt en hoe je het invulboek moet gebruiken, je leert met de vragen die in het boek staan je gedachten op papier te zetten en na te denken over je dag. Je ontdekt dankzij het dagboek waar je gelukkig van wordt en zo ontstaan er vanzelf positieve gedachtes en nieuwe positieve gewoontes.

Dagelijks vul je ‘s morgens en ‘s avonds het dagboek in en dat is helemaal geen tijdrovende bezigheid, het kost je telkens maar drie minuten. Het ochtendritueel bestaat uit drie punten: ‘Ik ben dankbaar voor..’, ‘Zo ga ik vandaag een geweldige dag maken…’ en ‘Positieve affirmatie’.

‘s Avonds blik je terug op je dag. Wat was je goede daad vandaag? Is er nog ruimte voor verbetering? en welke geluksmomenten beleefde je vandaag?

Nadat je het boek zeven dagen hebt invult, kom je aan de weekvragen. Vijf vragen die elke week verschillen en diepzinnig, boeiend, vermakelijk, inspirerend of een combinatie van allemaal zijn.

En elke maand is er de maandelijkse controle. Je geeft jezelf een cijfer van 1 tot 10 over je stemming, dankbaarheid, relatie, gedachten en gevoelens, gezondheid en zo meer. Het is een momentopname van jezelf. Met deze evaluatie kun je zien hoe je verandert, of je beter of slechter wordt.

6min2

Is ‘Het 6 minuten dagboek’ “echt de moeite waard? Ik vind van wel, het zet aan tot nadenken en wanneer je het invulboek regelmatig en correct gebruikt, zal je gegarandeerd vooruitgang boeken en een gelukkiger mens worden. Auteur Dominik Spenst legt met talrijke voorbeelden stap-voor-stap uit hoe zijn methodes werken en hoe je zelf met kleine veranderingen in je leven een beter persoon wordt. Je leert jezelf gewoonten aan, je zal leren genieten van de kleine geluksmomentjes in je leven en vooral positief denken.

De auteur

Dominik Spenst (1988) studeerde bedrijfskunde in Frankfurt, Bangkok, Barcelona en Paderborn. Na een zwaar motorongeluk verbleef hij vier maanden in een ziekenhuis en moest hij meerdere zware operaties ondergaan. Tijdens deze periode kwam hij op het idee voor Het 6 minuten dagboek. Inmiddels is het in 10 landen verkocht en heeft hij in Berlijn UrBestSelf opgericht, een organisatie die zich richt op het uitgeven van boeken waardoor mensen minder stress ervaren en meer mindful in het leven staan.

ISBN: 978 90 00 36828 0 – Gebonden – 288 blz. – Prijs: € 16,99 – Uitgeverij: Spectrum