Recensie: Otherhood – William Sutcliffe

William Sutcliffe (1971) is een prijswinnende auteur van twaalf romans, waaronder de internationale bestseller ‘Ben je ervaren?’. In 2008 verscheen zijn roman ‘Whatever Makes You Happy’, die in het Nederlands vertaald werd onder de titel ‘Als jij maar gelukkig bent’. In deze roman beschrijft Sutcliffe de unieke band die moeders hebben met hun zoon en het boek werd lovend onthaald bij de lezers.  ‘Whatever Makes You Happy’ werd verfilmd onder de titel ‘Otherhood’ en is te zien op Netflix. Bij de film hoort een filmeditie in boekvorm en die ligt nu in de winkelrekken.

other1‘Otherhood’ vertelt het verhaal van drie vrouwen: Carol, Gillian en Helen, die al meer dan dertig jaar hartsvriendinnen zijn. Hun vriendschap is ontstaan wanneer hun zonen in de peuterklas zaten en sindsdien zijn ze onafscheidbaar. Ook hun zonen waren vroeger goede vrienden, maar ieder van hen heeft het ouderlijk huis verlaten en ze zijn hun eigen richting uitgegaan, waardoor het contact verwaterd is.

Hun moeders komen nog steeds regelmatig samen om gezellig te keuvelen en natuurlijk verhalen te vertellen over hun jongens, die nu 34 jaar zijn. De drie volwassen mannen hebben hun leven helemaal op de rails, maar hun moeders denken daar anders over. Na de zoveelste Moederdag zonder kaartje is de maat vol bij Caroll, Gilian en Helen.

Ze beseffen dat ze hun zonen, waarmee ze altijd een sterke band hebben gehad, niet meer kennen sinds ze het huis uit zijn en dat ze de binding met elkaar verloren hebben. Samen bedenken ze een resoluut plan. Ze gaan ieder bij hun zoon onaangekondigd een bezoek brengen. En dat is nog niet alles, ze besluiten om een hele week bij hun zoon te logeren om hun band terug te versterken.

Wanneer hun moeder plots voor de deur staat, begint voor zowel Matt, Paul als Daniël de nachtmerrie. Want ze komen zich met hun leven bemoeien. Geen van hen is gesetteld en hun moeders vinden dat het tijd is dat ze ingrijpen. Want er is één ding waar ze allemaal op staan wachten: grootmoeder worden. Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Matt werkt voor een bekend mannenblad en fladdert van het ene mooie meisje naar het andere, Paul heeft een relatie met een man, waarvan zijn moeder nog niet op de hoogte is, en de joodse Daniël heeft er net een langdurige relatie opzitten en is wanhopig.

Maar moeders zijn een ras apart en Caroll, Gilian en Helen zijn van plan om tot het uiterste te gaan om hun droom te verwezenlijken…

‘Otherhood’ is een ontroerend en meeslepende roman waarin auteur William Sutcliffe één week uit het leven van drie moeders en drie zonen beschrijft. In afwisselende hoofdstukken komen de drie vrouwen apart aan het woord en krijg je een inkijk in hun leven.

Beleef de roadtrip van de moeders die onverwachts een week onuitgenodigd gaan logeren bij hun zonen, met als doel hun zonen beter leren kennen. Ze willen de controle over het leven van hun zonen terug in handen nemen, net zoals ze nog thuis woonden.

Maar hun goede intenties worden snel bezien als bemoeienissen en worden niet altijd in dank afgenomen door hun zonen. Het wordt een avontuur vol verrassingen en nieuwe ontdekkingen. Soms leidt dit tot hilarische situaties, maar ook tot rampzalige en gênante situaties. Wat ze vooral leren uit hun reis is dat ze niet alleen hun zonen beter moeten leren kennen, maar ook dat ze hun eigen levens moeten veranderen.

Met ‘Otherhood’ schreef William Sutcliffe een luchtig verhaal dat bij alle moeders herkenbaar zal zijn. Hij is er perfect in geslaagd om de frustraties, schuldgevoelens, moeilijkheden tussen de personages weer te geven.

Deze roman tovert zeker en vast een glimlach op je gezicht. Een aanrader voor alle moeders en voor de fans van Sex and the City en Modern Family.

ISBN: 9789022587867 – Paperback – 302 blz. – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Boekerij