Recensie: Lactose, Gluten & co – Dr. Danny De Looze

Met het boek ‘Lactose, Gluten & co’ van Topdokter Danny De Looze komen we meer te weten over hoe belangrijk voeding is voor de maag en darmen en de mythes die daarover de ronde doen. In acht hoofdstukken geeft dokter De Looze deskundige uitleg over een goede spijsvertering en welke ziektes of aandoeningen we kunnen vermijden door gezond te eten.

In deel 1 ‘Van Hapje tot Kakje’ vertelt dokter De Looze over de organen die voor de spijsvertering zorgen en welke weg voedsel aflegt eer het via de stoelgang ons lichaam verlaat. Na een stevige brok theorie vertelt de dokter over de meest voorkomende maag-darmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn, zure reflux, een maagzweer, darmkanker en het prikkelbare darmsyndroom.

Dr. Danny De Looze, kliniekhoofd in de dienst maag-, darm- en leverziekten van het UZ Gent, besteedt in zijn boek veel aandacht aan voedselallergieën, een gevoelige maag en darmen en voedselintolerantie. Uiteraard komt de glutenhype aan bod, glutenvrij eten is dé trend die overgewaaid is uit de Verenigde Staten. Wanneer je buikpijn hebt betekent dat niet dat je zomaar koolhydraten en gluten uit je voedingspatroon moet schrappen. De basis van de problemen liggen vaak ergens anders.  Verder besteedt hij een hoofdstuk aan de lactosemythe, wat is het en wat te doen als je lactose-intolerant bent.

‘Gluten, lactose en co’ maakt komaf met nonsens en halve waarheden over voeding, spijsvertering en stoelgang

lac2Met ‘Lactose, Gluten & co’ probeert de dokter de ogen te openen van de mensen. Hij toont aan welk belang voeding heeft op de maag, darmen en de bacteriën die daar leven. In dit boek lees je wat de wetenschappelijke waarheid is en wat tot het rijk der fabelen behoort. Er doen er de dag van vandaag te veel mythes de ronde en dankzij ‘Lactose, Gluten & co’ wordt daar komaf mee gemaakt. Je leert wat gluten zijn, wat de klachten zijn en hoe het te behandelen is. Wat een lactose-intolerantie is en of dat de zuivel steeds de duivel is.

Het boek geeft een antwoord op vragen zoals: Waarom zitten vrouwen vaker ‘verstopt’ dan mannen? Waarom moet de ene persoon twee keer per dag naar het toilet, en de ander maar twee keer per week? Wat is het autobrouwerijsyndroom? Hoe kun je darmkanker opsporen? Wat is het FODMAP-dieet? En wat is ‘Gut Friendly’? Op deze en vele andere vragen krijg je een deskundig antwoord van Topdokter De Looze.

‘Lactose, Gluten & co’ is een zeer interessant boek, geschreven in eenvoudige mensentaal en het is een verzameling van wat de dag van vandaag wetenschappelijk bewezen is. Dit boek is een perfecte gids, want we zijn toch allemaal wel eens bezorgd over de gezondheid van onze maag en darmen. Kortom, het is een aanrader voor iedereen!

ISBN: 9789089319524 – Paperback – 208 blz. – Prijs: 22,99 – Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts