Recensie: Homo Energeticus – Dokter Peter Aelbrecht

Vermoeidheid, energieproblemen, burn-out, CVS en een met vermoeidheid gepaard gaande depressie behoren tot de belangrijkste miskende gezondheidsproblemen van deze tijd. Dokter Peter Aelbrecht schreef er twaalf jaar geleden met ‘Homo Energeticus’ een boek over. Het boek werd een enorm succes en nadien volgden het ‘Homo Energeticus Receptenboek’ en het ‘Homo Energeticus Oefenboek’. Het basisboek ‘Homo Energeticus’ is nu opnieuw uitgebracht in een volledig herziene en geactualiseerde uitgave.

ho1Dr. Peter Aelbrecht weet waarover hij schrijft, hij werd in 1999 zelf het slachtoffer van een ernstige burn-out. In het boek beschrijft hij wat hij twintig jaar geleden zelf meemaakte en hoe hij zich toen voelde. Enkele jaren later besloot hij noodgedwongen zijn huisartspraktijk te stoppen en op zoek te gaan naar een mogelijke oplossing voor zijn probleem, want er was geen enkele therapie die hem kon helpen.

Hij ging op zoek en volgde verschillende opleidingen in binnen- en buitenland om uiteindelijk een nieuw behandelmodel te ontwikkelen. Dit leidde tot een nieuw concept van denken over energieproblemen en hoe je ze het beste aanpakt. Dit nieuw concept voor behandeling van patiënten met energieproblemen haalde spectaculaire resultaten, ook voor de dokter zelf leidde dit tot zijn eigen genezing, en hij schreef er een boek over. Twaalf jaar later is er intussen veel veranderd en bij uitgeverij Manteau is er een herziene en geactualiseerde versie van zijn bestseller ‘Homo Energeticus’ verschenen.

* Het ultieme boek voor iedereen die zich moe en uitgeput voelt

* Een allesomvattende verklaring en totaalaanpak van energieproblemen

* Zeer herkenbaar voor wie te maken heeft met CVS, burn-out en depressie

Het boek is ingedeeld in twee grote hoofdstukken. In het eerste deel ‘ Waarom en hoe verliezen we energie?’ gaat de dokter op zoek welke oorzaken er kunnen zijn van energieverlies. Hoewel het niet altijd over gemakkelijke begrippen gaat, probeert Peter Aelbrecht zijn theorie in mensentaal uit te leggen, met eenvoudige voorbeelden en schema’s.

ho2De redenen waarom we vermoeid zijn kan een onevenwicht in je brein, in je hormoonhuishouding of in je darm zijn. Ook kan de reden waarom je moe en futloos bent te maken hebben met je tanden, de geneesmiddelen die je neemt of het kan nog een andere oorzaak hebben. Kortom, een diagnose stellen van ernstige, langdurige vermoeidheid is een zeer complex gegeven en de oorzaak kan bij iedereen anders zijn.

In deel twee ‘De aanpak van vermoeidheid’ stelt Dr. Aelbrecht diverse therapieën en behandelingen voor om je vermoeidheid aan te pakken. Ook een gezonde leefhygiëne en de juiste voeding en voedingssupplementen kunnen je energiepeil verhogen. De dokter legt in zijn boek alles nauwkeurig uit hoe je tewerk moet gaan om je leven de nodige boost te kunnen geven en er opnieuw vol energie tegenaan te gaan.

Toch zijn er mensen die langdurig ernstig vermoeid zijn, die verschillende therapieën achter de rug hebben en nog steeds vermoeid zijn. Voor deze patiënten bestaat de mogelijkheid om te verblijven in een residentieel centrum voor de behandeling van energieproblemen. In Marnes, in het zuiden van Spanje, heeft dokter Aelbrecht zo’n centrum opgericht. Ook hierover lees je alles in ‘Homo Energeticus’.

‘Homo Energeticus’ van dokter Peter Aelbrecht is een interessant boek voor zij die vermoeidheid zijn, aan een burn-out, CVS of een met vermoeidheid gepaard gaande depressie leiden en energieproblemen hebben. De dag van vandaag zijn 10% van de Belgische, actieve bevolking gedurende ten minste zes opeenvolgende maanden afwezig van het werk en dat aantal stijgt nog steeds. In dit boek kun je op zoek gaan naar de mogelijke oorzaken van je energieverlies én hoe je het probleem mogelijk kan oplossen.

‘Homo Energeticus’ is een compleet boek, dat wetenschappelijk onderbouwd is, met vele voorbeelden, tabellen en grafieken, zodanig dat je je lichaam en geest beter begrijpt. Het is een eerste stap om je energieprobleem aan te pakken en je nachtrust,  stemming en je geheugen en concentratievermogen te verbeteren.

ISBN: 9789022336533 – Softcover – 352 p. – Prijs: € 24,99 – Uitgeverij: Manteau