Recensie: Het begin van de rest van je leven – Cathy Kelly

De Ierse Cathy Kelly was journalist voordat ze romans begon te schrijven. In 1997 debuteerde ze met ‘Zoenoffer’ en haar werk is geïnspireerd door de boeken van Maeve Binchy. Inmiddels is Cathy Kelly een internationale bestsellerauteur en haar romans worden in meer dan vijftien landen uitgegeven. Bij uitgeverij Boekerij verschenen de romans ‘Tussen Zussen’ en ‘Nog lang en gelukkig’ van haar. Nu ligt haar derde roman, ‘Het begin van de rest van je leven’ in de winkelrekken.

‘Het begin van de rest van je leven’ gaat over drie vrouwen: Ginger, Sam en Callie. De vrouwen kennen elkaar niet en hebben ieder een verschillend leven. Maar er is wel één ding dat ze allen gemeen hebben met elkaar, iedere vrouw viert vandaag haar kroonjaar.

Cathy Kelly-Het jaar dat alles veranderde@6.inddGinger wordt vandaag 30 jaar. Dit is de leeftijd waarop iedere vrouw, en ook Ginger, nadenkt wat je allemaal wilt in je leven. Ze heeft zich voorgenomen dat alles anders zou worden. Op professioneel gebied liep Ginger haar leven tot hiertoe op wieltjes, maar privé was het een drama. Haar dertigste verjaardag is voor haar een hele speciale. Haar beste en oudste vriendin, stapt in het huwelijksbootje en Ginger is haar eerste bruidsmeisje.

Maar Ginger brengt haar dertigste verjaardag niet door zoals ze van tevoren zo nauwkeurig had gepland. Als dit de eerste dag van haar nieuwe, betere leven met meer levenservaring en meer zelfvertrouwen moet zijn, waarom heeft ze dan het akelige idee dat ze afstevent op een totale ramp?

Sam is directrice van een goededoelenstichting en ze is eindelijk zwanger. Ze kijkt ernaar uit om haar baby in haar armen te sluiten, maar wanneer haar vruchtwater breekt op de ochtend van haar veertigste verjaardag raakte in paniek. Ze stelt zich de vraag: hoe kan ze in godsnaam een goede moeder worden?

De derde vrouw is Callie. Ze vormt samen met haar man Jason en hun dochter Poppy een gelukkig gezinnetje. Callie woont in een prachtig huis in Dublin en leidt een luxe leventje. Vandaag wordt ze vijftig en haar man heeft noch kosten noch moeite gespaard om een schitterend en perfect feest vol glitter en glamour te organiseren voor zijn echtgenote. Maar halverwege het feest wordt er aan de deur gebeld en wordt door die persoon haar perfecte leven volkomen op zijn kop gezet.

Wat voor iedere vrouw een extra speciale verjaardag had moeten zijn, verloopt anders dan ze gehoopt hadden. De gebeurtenissen op deze dag luiden voor hen alle drie een wel heel bijzonder jaar in…

Cathy Kelly schreef een mooie roman over drie vrouwen, waarvan hun leven in één klap verandert. Sam, Ginger en Callie hebben allemaal één ding gemeen, ze zijn allen in een netelige situatie terechtgekomen en gaan door een hel. Iedere vrouw worstelt zich op haar manier door deze periode en leert voor zichzelf op te komen. Ze komen tot het besef dat ze eerst alles moeten kwijtraken om te leren inzien wat echt belangrijk is voor hen.

In afwisselende hoofdstukken komt ieder personage apart aan bod en krijgen we een inkijk in hun leven en komen we meer te weten over hun achtergrond.

Cathy Kelly heeft een heel realistisch verhaal geschreven over verraad, moeder worden, zelfbeeld, uitdagingen, de kracht van het gezin en het belang van sterke familiebanden. De auteur heeft de personages zo overtuigend neergezet dat je als lezer een band met hen ontwikkelt. Elke lezer zal zich ongetwijfeld wel herkennen in één van de drie vrouwen.

Met ‘Het begin van de rest van je leven’ heeft Cathy Kelly een prachtige feelgood roman geschreven. In dit hartverwarmend verhaal volgen we de drie vrouwen van op het moment van hun bijzondere verjaardag tot het jaar dat er op volgt. Cathy Kelly verweeft het verhaal van de vrouwen, die niets met elkaar te maken hebben, tot één geheel. En ze beschrijft het idyllische landschap van Ierland zo mooi, dat je jezelf in Ierland waant.

Het was mijn eerste kennismaking met de Ierse schrijfster Cathy Kelly. Vanaf de eerste pagina was ik verslaafd aan deze roman en kon hem niet meer wegleggen. Ik heb erg genoten van deze feelgood roman, die zorgt voor vele ontspannende uurtjes leesplezier.

Ben je van fan Jill Mansell en Katie Fforde? Dan moet je zeker deze roman lezen!

ISBN: 9789022587294 – Paperback – 445 blz- – Prijs: € 17,99 – Uitgeverij: Boekerij