Recensie: Van In – Episode 2 – Pieter Aspe

In 2017 zette Pieter Aspe met zijn veertigste misdaadroman ‘De Butlerknop’ een punt achter de succesvolle boekenreeks waarin commissaris Van In de hoofdrol speelde. Dit nieuws sloeg bij zijn fans in als een bom.
In het voorjaar van 2018 heeft Aspe samen met de bekende striptekenaar Marec zijn eigen uitgeverij en boekhandel opgericht en begon hij op zijn 65ste met de energie van een twintiger aan een nieuw hoofdstuk in zijn rijkgevulde carrière.
Wanneer Pieter Aspe in 2018 aankondigde dat hij met een nieuwe reeks wil starten, kon het geluk van de Aspe-fans niet op. In Augustus 2018 verscheen met ‘Van In Episode 1’ het eerste deel van een tiendelige misdaadreeks. Bij uitgeverij Aspe NV verscheen onlangs met ‘Van In Episode 2’ het tweede deel.

vanin1In ‘Van In Episode 2 ‘ wordt Van In gecontacteerd door een jonge man, Karl Lebon. Zijn grootvader die in het rusthuis verblijft heeft zelfmoord gepleegd. Maar zijn dood roept vragen op bij de jonge man en vraagt Van In om raad. Die mag dan gepensioneerd zijn, hij beschikt nog over een vlijmscherpe geest. Hij wil zich nog nuttig voelen en gaat op onderzoek uit om te weten te komen wat er met de man is gebeurd.

Op hetzelfde moment is er in Brugge een internationaal klimaatcongres waar een groene partijvoorzitter een debat leidt en loopt Van In Rein Claeys die voor Europol werkt tegen het lijf.

Maar wat heeft de vermeende zelfmoord van de man in het rusthuis te maken met een groene partijvoorzitter die door vele mensen aanbeden wordt, maar ook door evenveel mensen  gehaat wordt? En wat hebben een steenrijke en succesvol vastgoedmakelaar die niet vies is van onfrisse zaken, een nymfomane juriste, een vrouwonvriendelijke communist, een sicario en de productie van hernieuwbare energie te maken met de vermoedelijke zelfmoord?
Samen met Rein Claeys belandt Van In in een broeierig avontuur waarbij ieder antwoord een nieuwe vraag oproept. Zet je schrap voor Episode 2, want het gaat ongemeen hard aan toe!

vanin2In deze nieuwe reeks is de situatie van commissaris van In geheel anders dan voorheen. Hij is nog steeds de hoofdrolspeler maar is intussen met pensioen. Van zijn vrouw Hannelore Martens is er geen spoor meer, evenmin van zijn kinderen en zijn rechterhand Guido Versavel. Van In mist zijn geliefden heel erg en kan zich niet herinneren wat er met hen gebeurd is. Hierdoor laat Van In zichzelf gaan, maar hij is nog steeds een trotse, ijdele man, met een vlijmscherpe geest en ook nog steeds de oude vertrouwde brombeer met het hart op de juiste plaats.

Tijdens zijn onderzoek naar de zelfmoord van de oude man ontmoet hij oude bekenden en komt hij in aanraking met een huurmoordenaar en een drugskartel. Hoe Van In zich hieruit gaat redden, kunt u lezen in ‘Van In episode 2’.
Pieter Aspe weet nog steeds zijn lezers te bekoren. Je weet wat je van Aspe kan verwachten: een sterk fictief verhaal waarin de West-Vlaamse auteur ook inspeelt op de actualiteit, met verrassende wendingen, dat zich grotendeels afspeelt in Brugge. De stad waar niet alleen Pieter zijn hart verloren heeft, maar ook vele Aspe-fans graag rondkuieren. Het is een leuk idee om met dit boek in de hand een bezoek te brengen aan Brugge en een wandeling te maken langs de locaties die in het verhaal voorkomen.

Elk boek in deze reeks is een verhaal apart en kan afzonderlijk gelezen worden. Maar wie de tien boeken leest zal aan het einde de rode draad in het verhaal kunnen ontwarren. En als je alle tien misdaadromans verzamelt, ontdek je niet alleen wat er met Hannelore, de kinderen en Versavel is gebeurd, maar op elke rug van de romans vind je een gouden tekening. Als je alle tien de romans verzamelt, zie je de gouden Aspe bril, die ook het logo van de uitgeverij is. Een mooi extraatje voor de fans en zo is deze reeks niet alleen zalig om te lezen, maar ook een pronkstuk in jouw boekenkast. Ik kijk alvast uit naar het derde deel in deze reeks!
ISBN: 9789022336939 – Paperback – 312 blz. – Prijs: 22,50 – Uitgeverij: ASPE NV