Recensie: Het Instituut – Stephen King

De Amerikaans schrijver Stephen King is een begrip in de literatuurwereld. Sinds zijn debuut met ‘Carrie’ in 1974, het boek dat driemaal verfilmd werd, heeft hij vele bestsellers geschreven. Van zijn boeken, die stuk voor stuk meesterwerken zijn, werden er wereldwijd circa 400 miljoen exemplaren van verkocht. Velen van zijn boeken zijn verfilmd. ‘It Chapter 2’, met de angstaanjagende Pennywise, is nu te zien in de bioscoop.

Stephen King vierde op 21 september zijn 72ste verjaardag, maar hij is nog lang niet uitgeschreven. Vanaf 2019 verschijnen de boeken van Stephen King bij Meulenhoff Boekerij. Zijn 62ste boek ‘The Institute’ is vertaald naar het Nederlands en ligt nu in de winkelrekken.

king1Het verhaal begint met ex-agent Tim Jamieson die van Florida naar New York vliegt. Opeens besluit hij om zijn plaats af te staan in het vliegtuig in ruil voor geld en een hotelvoucher en krijgt hij het idee om verder te liften naar New York. Op zijn avontuur ontmoet hij verschillende mensen en komt uiteindelijk terecht in het kleine bijna verlaten stadje Du Pray waar hij begint als nachtwaker.

Enkele maanden ervoor werden, midden in de nacht in een huis in een rustige straat in een buitenwijk van Minneapolis, de ouders van de twaalfjarige Luke Ellis vermoord. Luke zelf werd in een zwarte SUV geladen en weggereden. Dit alles duurde minder dan twee minuten.

Wanneer Luke wakker wordt denkt hij dat hij droomt. De kamer waarin hij zit lijkt op twee druppels water als zijn eigen slaapkamer, alleen is er geen raam. Wanneer Luke zijn slaapkamerdeur opent, ziet hij meer deuren en meer kinderen. Hij maakt kennis met Kalisha, Nick, George, Iris en de tienjarige Avery, die daar allemaal op dezelfde manier beland zijn als Luke. Alle kinderen in het Instituut zijn bijzondere kinderen met buitengewone eigenschappen. Ze hebben speciale krachten, zoals telekinese en telepathie.

Het Instituut werd opgericht in 1955 en bevindt zich diep in de bossen in Noordelijk Maine. Deze sinistere faciliteit is strikt geheim gehouden, behalve de oprichters en het personeel is er niemand anders op de hoogte van deze best beveiligde en allerbelangrijkste inrichting van het land. Aan het hoofd van het Instituut staat de genadeloze Mevr. Sigsby. Zij wil de bovennatuurlijke gaven van de kinderen inzetten voor eigen doeleinden en deinst nergens voor terug om dat te bereiken. Wetenschappers voeren bij kinderen verschillende testen uit, als je meewerkt wordt je beloond met muntjes die je kunt inwisselen aan de automaten waar je er drank en sigaretten mee kunt kopen. Als je niet meewerkt, dan wacht je een gruwelijke straf.

Zolang ze testen doen blijven de kinderen in de Voorkant, als de testen stoppen verhuizen ze naar de Achterkant. De kinderen die daar belanden komen nooit meer terug. Hoe meer kinderen er naar de Achterkant worden gestuurd, hoe wanhopiger Luke wordt om te kunnen ontkomen en hulp te zoeken. Maar in die 65 jaar dat het Instituut bestaat is er nog geen enkel kind in geslaagd om te ontsnappen uit de best beveiligde inrichting van het land…

Je kunt erin. Maar je komt er nooit meer uit.

Het verhaal, dat gaat over kinderen die bij hun ouders worden weggehaald en gruwelijke testen moeten ondergaan, deed mij denken aan de experimenten die de nazi’s uitvoerden op gevangenen. Wat er allemaal gebeurt in het instituut moet je zelf maar ontdekken, wel kan ik je alvast vertellen dat Stephen King met deze thriller opnieuw een meesterwerk geschreven heeft. ‘Het Instituut’ hoort niet thuis in de categorie horror, ook al gebeuren er vreselijke dingen, maar is in dezelfde genre geschreven als ‘Ogen van Vuur’, het boek dat verfilmd werd als ‘Firestarter’.

Wie Stephen King kent weet dat hij veel tijd besteedt aan de voorstelling van de personages. Hierdoor komt het verhaal traag op gang, maar de spanning wordt beetje bij beetje opgedreven en is te snijden bij de ontknoping. We maken kennis met authentieke en kleurrijke personages, zoals we dat gewend zijn van de auteur.

Alle personages zijn mensen van vlees en bloed, maar met een raar kantje. Zo is er onder andere Annie, een rare oude dame die gelooft in ufo’s en geesten en Dr. Hendricks die de bijnaam Donkey Kong heeft gekregen omdat hij grote tanden heeft die naar voren staan. Het hoofdpersonage Luke Ellis en de kleine Avery sluit dan weer elke lezer meteen in zijn hart.

Stephen King is een geboren verhalenverteller, hij heeft de twee aparte verhaallijnen van de ex-agent Tim en de twaalfjarige Luke op een ingenieuze manier in elkaar geweven. Deze thriller, waarin paranormale kinderen en wetenschappelijke experimenten de hoofdrol spelen, is een clash tussen de goede en de slechteriken. ‘Het Instituut’ is een lijvig boek van 542 pagina’s, een echte pageturner dat je het liefst in één ruk uitleest!

ISBN: 9789022587423 – Paperback – 542 blz. – Prijs: € 24,99 –  Uitgeverij: Boekerij