Recensie: Hou me vast zoals ik was – Gaby Rasters

Gaby Rasters jaagt haar droom na. Na een succesvolle crowdfundactie ‘won’ ze haar eerste boekcontract. Haar debuut ‘Herkenning’ werd lovend ontvangen, daarna volgde de trilogie ‘Follow’, ‘Like’ en ‘Share’ en de roman ‘Nooit meer bang’, waar ze zowel de vakjury- als de publieksprijs van de Valentijnprijs 2019 voor won. Bij uitgeverij Meulenhoff Boekerij verscheen haar roman ‘Hou me vast zoals ik was’.

houme1Het verhaal gaat over Jasmijn. Ze is een vrolijke jongedame die midden in het leven staat. Ze is een hevige PSV-fan en gek op taartjes en loempia’s en ze heeft een goede band met  haar zes vriendinnen. Bij een groot glas witte wijn of een heerlijk taartje delen ze samen lief, leed en hun grote vragen. Ze hebben geen enkel geheim voor elkaar. Of het nu over hun carrière, mannen, kinderwens of een ander onderwerp gaat, alles is bespreekbaar.

Op 32-jarige leeftijd neemt Jasmijn een besluit. Ze vindt dat het tijd is om volwassen te worden. Ze is klaar voor het echte leven: een vaste baan, een standvastige relatie en kinderen krijgen. Ze nodigt al haar vriendinnen uit voor een high-tea om dit te vieren. Juist op dat moment wordt er bij Jasmijn borstkanker vastgesteld en staat haar wereld stil.

Alhoewel het nieuws hard aan komt, besluit ze om niet bij de pakken te blijven zitten. In de  maanden die volgen met chemokuren en een borstamputatie krijgt ze heel veel steun van haar ouders en haar vriendinnen.

In 2015 komt Ralf in haar leven en bereidt ze zich voor op de belangrijkste stap in haar leven: de bruiloft met met Ralf. Maar net als Jasmijn zich veilig begint te wanen, krijgt ze een tweede mokerslag in haar leven te verwerken. Ze is opnieuw ziek en ze zal nooit meer genezen..

Voor haar nieuwste roman ‘Hou me vast zoals ik was’ heeft auteur Gaby Rasters zich laten inspireren door het leven van haar recent overleden vriendin Margriet. Deze roman is geen biografie, maar is gebaseerd op ware feiten en is ook voor een groot deel fictief. De appjes en de blogs die in deze roman voorkomen zijn origineel en met toestemming van de nabestaanden gebruikt. De namen van de personages zijn allemaal authentiek, alleen de naam van het hoofdpersonage is fictief.

Het hoofdpersonage Jasmijn is een zelfstandige vrouw die de touwtjes stevig in handen heeft. De diagnose borstkanker kwam bij haar als een donderslag bij heldere hemel. In deze roman staan de laatste vier jaar van haar leven centraal.

De auteur beschrijft op een serene manier het ziekteproces van Jasmijn, haar gevecht, haar ups en downs, hoop en wanhoop. Ook een inkijk in het leven van de mensen rondom haar die ook geconfronteerd worden met pijn, angst en medelijden. Haar ouders, man en de zes vriendinnen stonden dicht om haar heen. Voor hen was ze de stoere, dappere en vechtende Jasmijn. Maar diep vanbinnen was ze bang en alleen. Voor lezers die met borstkanker geconfronteerd werden in hun naaste omgeving, zullen deze gevoelens herkennen.

Ik ben onder de indruk van het verhaal. Deze emotionele roman, waarbij iedere lezeres wel een traan zal vloeien is geen triest verhaal maar een liefdevol verhaal over een warme en sterke vrouw met een enorme vechtlust en die nooit haar gevoel voor humor verloor. Het is mooi om te lezen hoe ze op haar eigen manier mensen verbond.

Deze roman is een prachtig eerbetoon van de auteur aan haar recent overleden vriendin Margriet. In deze roman over ziekte, vriendschap en alles overheersende en eeuwigdurende liefde zullen vele lezers herkenning en troost vinden. Met ‘Hou me vast zoals ik was’ heeft Gaby een heel persoonlijke roman geschreven die geen enkele lezer onberoerd zal laten.

ISBN: 9789022587324 – Paperback – 282 blz. – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Boekerij