Recensie: SABENA – Het turbulente verhaal van een pionier – Cynrik De Decker

Cynrik De Decker verzamelt al sinds zijn jeugd archiefstukken, beelden van en verhalen over de nationale luchtvaartgeschiedenis. Hij is stichtend lid van de Belgian Aviation History Association en schreef al een dertigtal boeken rond het thema luchtvaartgeschiedenis. Zijn nieuwste boek ‘SABENA – Het turbulente verhaal van een pionier’ is onlangs verschenen bij uitgeverij Houtekiet.

sab1In 1919 werd met SNETA de voorloper van Sabena opgericht door een groepje bankiers en piloten. Hun eerste activiteiten waarmee het bedrijf geld verdiende was het organiseren van luchtdopen. Voor 75 frank, wat een behoorlijke som was in 1920, gingen passagiers vanop de vliegvelden Haren, Wilrijk en Spa de lucht in. In één jaar tijd gingen zesduizend Belgen voor het eerst van de grond. Nadien startte SNETA met het vervoer van passagiers, post en vracht in Europa en Belgisch Congo.

In 1923 werd het bedrijf overgenomen en kreeg het de naam SABENA. Sabena startte met vluchten naar Lympne (Groot-Britannië). Daarna begon men passagiers te vervoeren en droomde men van een florerend bedrijf. Sabena heeft echter in zijn tachtigjarig bestaan nooit winst gemaakt. Als vaandeldrager van de Belgische staat is er veel geld door het land ingepompt, maar eind 2001 ging de nationale luchtvaartmaatschappij van België toch failliet. Dit is tot op heden het grootste faillissement dat de Belgische geschiedenis ooit gekend heeft: twaalfduizend mensen verloren hun baan en bij toeleveranciers werden er nog eens vijfduizend mensen werkloos.

‘Sabena – Het turbulente verhaal van een pionier’ geeft een chronologisch overzicht over Sabena. Het is een volledig boek over een stukje geschiedenis van België en in tien grote hoofdstukken komen we meer te weten over het wel en wee van onze nationale luchtvaartmaatschappij. Van de start in 1923, over de steun aan de geallieerden tijdens de oorlog, expedities en spectaculaire reddingsoperaties, maar de kroniek telt ook zwarte bladzijden: dramatische ongevallen, dubieuze wapenleveringen, mysterieuze missies, internationaal terrorisme, rode cijfers en het omstreden faillissement.

ISBN: 9789089247834 – Paperback -244 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Houtekiet