Recensie: Alles komt goed, altijd – Kathleen Vereecken & Charlotte Peys

Winnaar Woutertje Pieterse Prijs 2019 én De Boekenleeuw 2019!

‘Alles komt goed, altijd’ is een boek voor kinderen vanaf 10 jaar over Alice, een meisje dat met haar ouders en haar grote broer Oscar, zus Rosa, broertje Jules en zusje Clara woont in Ieper ten tijde van de Eerste Wereldoorlog.

alles2Het verhaal begint wanneer de eerste tekenen van de oorlog zichtbaar worden in Ieper. Mensen komen van andere gemeenten en steden met karren vol huisraad naar het dan nog rustige en vredige Ieper. Het geeft voor Alice een veilig gevoel, dat het bij hen nog rustig is. Maar dat is maar tijdelijk, de Duitsers vallen ook Ieper binnen en Alice en haar familie moeten zelf vluchten.

Ze proberen te vluchten naar Roeselare, waar er nog familie woont. Ze komen echter al snel tot conclusie dat vluchten zinloos is en keren weer terug naar hun huis. Maar de oorlog komt steeds dichterbij en hun levens komen steeds meer in gevaar. Haar moeder zegt dat alles goed komt, altijd. Maar de oorlog eist zijn tol, ook bij de familie van Alice en het wordt haar duidelijk dat alles níet altijd goedkomt…

‘Alles komt goed, altijd’ is een mooi, ontroerend verhaal van Kathleen Vereecken, met bijpassende, treffende illustraties van Charlotte Peys. De auteur heeft het verhaal geschreven door de ogen van Alice en als lezer voel je zo wat dit meisje moet meemaken. Het is een verhaal van onzekerheid, vluchten, ellende, angst en honger hebben, maar ook over liefde, moed en doorzettingsvermogen.

alles1

‘Alles komt goed, altijd’ won de Woutertje Pieterse Prijs 2019 én De Boekenleeuw 2019. De Boekenleeuw bekroont het beste kinder- en jeugdboek.

‘Alles komt goed, altijd’ is een aanrader, het boek heeft meer dan verdiend deze twee prijzen in de wacht gesleept

De jury sprak lovende woorden over het boek van Kathleen Vereecken: “We kozen voor een boek waarvan we geloven dat het het diepst kan beroeren, een boek dat een breed scala aan emoties bespeelt, dat een tegelijk historisch en actueel verhaal brengt, dat geschreven is in loepzuivere taal, en vooral, dat een erg groot gevoel van betrokkenheid creëert. Dat het boek eerder dit jaar al gelauwerd is, is in onze ogen geen belemmering, maar eerder een bevestiging van zijn kwaliteit.”

Een fragment uit het boek:

De hemel was grijs die dag. Maar toen de avond viel, kleurde de horizon oranje. Clara veerde op met grote ogen en wees. ‘Zo mooi!’

‘Hoe kan dat?’ vroeg ik. Ik ging op mijn knieën op mijn stoel zitten, achterstevoren, en stak mijn hoofd onder de gordijnen door. ‘Er is niet eens zon.’

Er kwam geen antwoord.

Ik keek achterom. Oscar stond stil met zijn handen in zijn broekzakken. Een dun sliertje sigaret plakte tegen zijn onderlip. Hij zweeg. Mijn moeder hield haar hand voor haar mond. Mijn vader fronste diep en trok Clara op schoot.

‘Het is geen zon,’ zei Rosa. ‘Het is de oorlog.’

ISBN: 9789401455282 – Hardcover – 172 blz. – Prijs: € 18,99 – Uitgeverij: Lannoo