Recensie: De Graffitimoorden – W.A. Dehairs

W.A. Dehairs stond met zijn debuut ‘Lockdown’ op de longlist van de Gouden Strop en de LangZullenWeLezen-trofee. Daarnaast ontving hij een eervolle vermelding op de literaire prijs Prins Alexander van België. Sinds kort ligt zijn tweede thriller in de winkelrekken met als titel ‘De Graffitimoorden’.

graf1Het verhaal draait rond ex-politieagent Keller Brik. Als privédetective leidt hij een spannend leven. Meestal wordt hij ingehuurd door wanhopige vrouwen om hun overspelige echtgenotes te betrappen, maar nu is zijn opdrachtgeefster de wereldberoemde kunstenares Maria Marinova. Ze heeft een hele speciale opdracht voor hem, de gemakkelijkste uit heel zijn carrière.

Tijdens zijn opdracht krijgt hij een telefoontje van zijn assistente Gwen, dat er een mysterieuze, knappe, rijke vrouw dringend zijn hulp nodig heeft. De vrouw is Lisa Vyverman en is geen onbekende voor Keller. Lisa is radeloos en vraagt hem om haar man Jacob Vanderwyden, kabinetschef van de minister van Binnenlandse Zaken, op te sporen. Drie dagen geleden is hij verdwenen en sindsdien is er van hem geen enkel spoor.

Keller neemt de opdracht aan, maar niet veel later wordt zijn lichaam gevonden in een verlaten opslagplaats in Brussel.  Vanderwyden is aan de voeten opgehangen en gruwelijk verminkt, net als de muurschildering die in één nacht tijd is opgetrokken op de zijkant van een Brussels flatgebouw.

Lisa vraagt Brik dat hij de moord op haar echtgenoot onderzoekt. Maar Keller is privédetective en geen politieman. Toch wil hij Lisa helpen, ook al is hij zich ervan bewust dat zijn job op het spel staat. Het onderzoek is in handen van hoofdinspecteur Devuyst van de Federale politie en ex-collega van Keller. Devuyst is niet te spreken over dat Keller hem voortdurend in de weg loopt.

Maar in Brussel duiken er  nog meer dezelfde graffititekeningen op. Pittig detail: het lijk op de tekening zijn publieke figuren. De politie staat voor een raadsel. Is dit een aankondiging voor een volgende moord?

Keller Brik start een race tegen de klok om de moorden te voorkomen, dit tot grote tegenzin van zijn ex-collega Devuyst. In deze zoektocht wordt Brik niet alleen geconfronteerd met de donkerste kanten van Brussel, maar ook met zichzelf. Zal hij de moordenaar te pakken krijgen?

graf2‘De Graffitimoorden’ is een razendsnelle en spannende thriller waarin een moordenaar zijn slachtoffers op een speciale manier aankondigt, namelijk met een graffitietekening. Op die tekening staat zijn volgend slachtoffer afgebeeld, gruwelijk verminkt en met een koord aan zijn voeten opgehangen. De politie heeft 24 uur de tijd om de moord te voorkomen..

Deze thriller is zeer vlot en levendig geschreven. Vanaf de eerste pagina ben je gegrepen door het verhaal en Dehairs slaagt erin om de spanning erin te houden tot op het einde. Niet alleen aan het verhaal heeft hij veel aandacht besteed, maar ook aan de personages. In korte hoofdstukken maakt de auteur geregeld een terugblik naar vijf jaar geleden, zodat je over het hoofdpersonage Keller Brik een volledig beeld krijgt wat er zich in zijn leven heeft afgespeeld. Als lezer zit je echt in zijn hoofd en beleef je alles mee vanop de eerste rij. Omdat het verhaal zich afspeelt in Brussel, zijn de locaties herkenbaar en krijg je zelfs zin om deze locaties in onze hoofdstad te bezoeken.

Kortom, met ‘De Graffitimoorden’ heeft W.A Dehairs goed en spannend verhaal geschreven met een onverwachte plotwending. Een uitstekende thriller waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten!

ISBN: 9789401459518 – Paperback – 254 blz. – Prijs: € 20,99 – Uitgeverij: Lannoo