Recensie: Koekoeksjong – Hilde E. Gerard

‘Koekoeksjong’ is het achttiende boek van de Turnhoutse auteur Hilde E. Gerard. Haar nieuwste boek is een heuse thriller voor jongeren vanaf 14 jaar met Lieze Versluys in de hoofdrol.

koek1De 17-jarige Lieze is opgegroeid zonder vader. Haar moeder, die meer mannen en mislukte relaties dan eender wie achter de rug heeft, was er nooit voor haar. De relatie met haar moeder is zo slecht dat Lieze het woord ‘moeder’ niet meer over haar lippen krijgt.

Lieze is door haar moeder in het Sint-Rita instituut geplaatst, een instelling voor probleemjongeren die zorg en opvoeding combineert. Maar Lieze ziet de instelling eerder als een gevangenis en denkt maar aan één ding: ontsnappen, en liever nog vandaag dan morgen. Maar haar probleem is echter: waar moet ze heen? Thuis is ze niet welkom. En waar is ze veilig voor de demonen uit haar verleden?

‘Koekoeksjong’ is een verrassende thriller van Hilde E. Gerard. Een boek dat begint met een gewelddadig en bloedstollend eerste hoofdstuk, waarmee je als lezer meteen in het verhaal zit. De auteur beschrijft de personages en de situaties zo goed, dat je jezelf middenin het verhaal waant. Via flashbacks komen we mondjesmaat meer te weten over Lieze’s traumatische gebeurtenissen uit haar jeugd.

koek2Hilde E. Gerard haalde voor het schrijven van dit boek haar inspiratie toen er in België de terroristische aanslagen waren. “Ik dacht die aanslagen die toen in Brussel gebeurden, kunnen ook op een bus gebeuren. Maar ik wou beslist geen polemiek en de Arabische gemeenschap met terrorisme in verband brengen. Het was dus even zoeken naar een andere insteek.

Omdat verhalen met roots in het verleden wat mij betreft de meest interessante zijn, omdat we allemaal producten zijn van onze opvoeding, onze thuissituatie, ons verleden kortweg, zocht ik een verhaal dat zich nu afspeelt maar duidelijk het gevolg is van vroegere gebeurtenissen.

Ik neem graag een personage met problemen als hoofdspeler in mijn boek (Richard uit ‘Zwarte Stilte’ die blind wordt, niet kan spreken en lam is, Marie uit ‘Kantje Moord’ die uit een heel arm milieu komt) maar ik hoop dat ik er in ben geslaagd om al die personages als zeer sterke persoonlijkheden op te voeren.”

Het boek is onderverdeeld in zes grote hoofdstukken, die dan weer onderverdeeld zijn in kleine delen. Gemakkelijk om het boek even weg te leggen. Maar het verhaal is zo verslavend dat je voor je het weet, het hele boek in één ruk uitleest!

koek3De Turnhoutse auteur is intussen al bezig met een volgend project – twee boeken eigenlijk. “Ik werk aan een groeiboek, voor eerste lezers. Dat is vooral technisch schrijven volgens de AVI-norm. Anderzijds ben ik nu druk bezig met een boek met de werktitel: ‘Oorlogskinderen’, waarvoor ik mensen interview die kind waren in WOII. Het boek moet volgend jaar verschijnen n.a.v. 75 jaar einde WOII. Ik heb al meerdere interviews achter de rug en de verhalen die dan loskomen! Ontroerend, vreselijk, maar soms ook echt grappig.

Ik vind het geweldig dat die mensen mij hun ervaringen willen vertellen. Ik ben er enorm dankbaar voor. Mocht je nog 85+ers kennen… stuur mij gerust een mailtje. hilde@hildegerard.be

Koekoeksjong – ISBN: 9789059089730 – Paperback – 193 blz. – Prijs: € 15,99 – Uitgeverij: Davidsfonds