Recensie: De zomer van het aas – Simon Johannin

Simon Johannin, geboren in 1993, groeide op in het Zuid-Franse departement Hérault. Tussen 2013 en 2016 woonde hij in Brussel. Zijn debuutroman ‘L’été des charognes’ verscheen in 2017 en werd bekroond met de ‘Prix littéraire de la vocation’ (ex aequo met Nina Leger), een prijs voor veelbelovende debutanten. Deze prijs werd eerder gewonnen door Amélie Nothomb, Jean-Philippe Toussaint, Emmanuel Carrère en Christophe Ono-dit-Biot. ‘L’été des charognes’ is vertaald naar het Nederlands onder de titel ‘De zomer van het aas’ door Rokus Hofstede en is uitgegeven door uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts.

aasDe onbekende verteller en zijn vriend Jonas groeien op in een white trash milieu, ergens op een afgelegen Berg in La Fourrière in Frankrijk. Op de berg staan maar drie huizen en de bewoners leven dicht bij hun dieren.

Het eerste deel van de roman speelt zich af in de kindertijd van de verteller en zijn vriend Jonas. Hun jeugd is niet van alle lichtheid, tederheid of schoonheid verstoken. Ze groeien op in schrijnende omstandigheden, omringd door aas, alcohol en geweld, en worden door hun ouders aan hun lot overgelaten. Het enige dat ze van hun ouders leren is het slachten van varkens en lammeren. Om hun tijd te verdrijven bekogelen ze een hond met stenen tot die dood is, spelen ze met botten van lijken die ze opgraven op een begraafplaats of op de kadavers van schapen wie het langst de bedwelmende lijklucht kan verdragen.

In het tweede deel zijn de jongens als tieners in het begin van de volwassenheid. De verteller trekt naar de stad en raakt verzeild in een leven van drank en drugs. Hij probeert te overleven op zijn manier…

‘De zomer van het aas’ is geen alledaagse roman, maar een met een rauw en donker verhaal waarin de auteur de zorgeloze wreedheid van een plattelandsjeugd op een afgelegen Franse berg schetst. We maken kennis met de onbekende verteller en zijn vriend Jonas, die opgroeien op een afgelegen Franse berg, omringd door armoede, alcohol en geweld, vuil en verveling en waar de dood overal aanwezig is. Het verhaal wordt vertelt door de ogen van twee jonge kinderen op hun weg naar volwassenheid.

Simon Johannin schrijft met een krachtige pen met grote poëtische zeggingskracht en laat niets aan de verbeelding over. Daardoor is deze roman niet voor iedereen weggelegd. Zelfs als je een sterke maag hebt, is het nog moeilijk om sommige scènes te verteren. De auteur beschrijft alles zoals het is, zonder filter en heel suggestief. Je proeft de kaas met maden die de verteller eet, je ziet en ruikt de kadavers van schapen die liggen weg te rotten. Het beeld van het huis in de zomer vol vliegen en dat er daardoor niets anders opzit dan buiten te koken en te eten, zie je zo voor je.

Ook al zijn er scènes die niet appetijtelijk zijn, deze roman is een echte aanrader om te lezen. Het is niet alleen een verhaal van kommer en kwel, maar ook van tederheid en liefde. Laat je door Simon Johannin verrassen met deze unieke roman!

ISBN: 9789463930680 – Paperback – 128 blz. – Prijs: € 20,99 – Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts