Recensie: Die dag heeft Brussel geweend (en ik ook) – Christian De Coninck

9/11 is een dag die bij iedereen ter wereld in het geheugen gegrift staat. Iedereen weet nog perfect wat hij, op het moment dat het nieuws van de terreuraanslagen bekend raakte, aan het doen was. Opeens was een terreuraanslag niet meer de ver-van-mijn-bedshow. Iedereen wist dat er in België vroeg of laat een terreuraanslag ging gebeuren, alleen wisten we niet waar en wanneer.

Op 22 maart 2016 om 8.00 uur ‘s morgens gebeurde het waar iedereen al jaren voor vreesde: in volle spits ontploften in de luchthaven van Zaventem bommen, een uur later volgde een aanslag in het metrostation Maalbeek.

die-dag-heeft-brussel-geweend-en-ik-ookCommissaris Christian De Coninck, woordvoerder bij de Politie Brussel Hoofdstad, is op dat moment van dienst en moest de pers te woord staan. Hij heeft zijn verhaal neergeschreven in een boek ‘Die dag heeft Brussel geweend (en ik ook)’.

Dit boek is een verslag vanop de eerste rij over de aanslag in Brussel, door de ogen van commissaris Christian De Coninck. Christian is al dikwijls geconfronteerd geweest met gewonden en doden, maar in metrostation Maalbeek stond hij midden in een oorlogsgebied. Hij werd geconfronteerd met zwaargewonde slachtoffers, doden en zag iemand voor zijn ogen sterven.

Enkele maanden later krijgt De Coninck problemen die hij niet kan thuisbrengen en die verergeren. De diagnose luidt PTSS, posttraumatische stressstoornis. Maar Christian kan moeilijk omgaan met dit verdict. Hij, een onverstoorbare stoere flik – die al alles heeft meegemaakt en nog nooit last van iets heeft gehad – wordt geveld door een mysterieuze aandoening. Dat is niet mogelijk voor hem. Christian komt in een neerwaartse spiraal terecht en kan ze niet keren. De weg naar genezing is een lange weg, met vallen en opstaan…

Christian De Coninck noemt 22 maart ‘die dag’. Voor hem is er een leven voor en een leven na ‘die dag’

Op aanraden van zijn therapeut schreef hij een boek, dat deel uitmaakt van zijn verwerkingsproces. Christian schrijft de gebeurtenissen zo van zich af en in zijn eigen woorden beschrijft hij hoe ‘die dag’ verlopen is en wat hij heeft meegemaakt sinds de aanslag. Zijn parcours, zijn gevoelens, zijn angsten en zijn hoop. Want ‘Die dag’ heeft zijn professioneel en persoonlijk leven getekend en totaal overhoop gehaald.

christian1In ‘Die dag dat Brussel weende (en ik ook)’ geeft Christian De Coninck zich volledig bloot. Dit boek bevat een openhartige getuigenis en geeft een uniek beeld van wat de woordvoerder bij de Politie Brussel Hoofdstad heeft ervaren en meegemaakt en ook over de periode daarna.

Hij is niet de enige hulpverlener die geconfronteerd wordt met een traumatische ervaring en die met een trauma kampt. Maar velen durven er niet voor uitkomen uit angst om verkeerd begrepen te worden. Laat dit boek de taboe rond psychische trauma’s in de wereld van de hulpverleners doorbreken. Ik heb diep respect en waardering voor Christian De Coninck. Want voor zo een openhartig verhaal te schrijven en dit te delen is veel moed en kracht voor nodig .Wij van de Boekenkast wensen jou het beste Christian!

ISBN: 9789089247193 – Paperback – 176 blz. – Prijs; € 19,99 – Uitgeverij: Houtekiet