Recensie: Middag – Rébecca Dautremer

‘Middag’ van de Franse illustratrice Rébecca Dautremer is een voorleesboek, maar vooral een prachtig en uniek kijkboek.  Een boek voor zowel kinderen als volwassen, ik heb zelden zo’n mooi boek gezien en met de feestdagen in het vooruitzicht is dit meesterwerk ideaal om te krijgen én te geven!

middag1

‘Middag’ is niet zomaar een boek, het is een papieren kunstwerk met uitzonderlijke, precieze uitsnedes. Rébecca Dautremer nodigt de lezer uit om een wandeling te maken door de bladzijden van dit boek. Het boek bevat meer dan 200 bladzijden en elke bladzijde toont een stukje van het verhaal. Je valt van de ene verbazing in de andere en terwijl je door het boek bladert, creëer je telkens een nieuwe scène.

‘Middag’ van Rébecca Dautremer is het ideale geschenk voor onder de kerstboom!

De personages komen letterlijk en figuurlijk los van het papier. Het boek is opgebouwd uit honderden gedetailleerde uitsnijdingen die je in 3D door de wereld van Jacominus voeren. Kleine dingen, grote momenten, vreugde, verdriet, twijfels, beproevingen…

Het verhaal gaat over Jacominus en Douce die het allermooiste afspraakje ooit beleven. Ze hebben om twaalf uur afgesproken en als de twee op de juiste tijd op de overeengekomen plek, dag en tijd aanwezig zijn, ja, dan is er een grote kans dat het afspraakje een succes wordt! Eigenlijk heel eenvoudig allemaal, maar soms loopt álles anders…De held van dit boek is niet de sterkste of de grootste. Maar voor een klein konijn heeft hij een prachtige en ongelooflijke naam!

Rébecca Dautremer is een bekende Franse illustratrice. In Frankrijk kreeg ze reeds verschillende bekroningen voor haar werk. Eerder verschenen er bij uitgeverij Davidsfonds de boeken ‘De rijke uren van Jacominus Gainsborough’, ‘Het bos slaapt’, ‘Het kleine theater’, ‘Ik val op jou!’, ‘Yeti’, ‘Elvis’, ‘Het geheime dagboek van Klein Duimpje’, ‘Het grote boek van vergeten prinsessen’ en ‘Zijde’ van Rébecca Dautremer.

MIDDAG – ISBN: 9789002268984 – Gebonden – 212 blz. – Prijs: € 39,99 – Uitgeverij: Davidsfonds Infodok – https://www.davidsfonds.be/publisher/edition/detail.phtml?id=4312