Recensie: De Voyeur – Christophe Boltanski

Christophe Boltanski is journalist en de jongste telg uit een beroemde familie binnen het Franse culturele circuit. In 2016 debuteerde hij met de roman ‘ De Schuilplaats’, waarmee hij de prestigieuze Prix Femina, de Prix des Prix littéraires en de Prix Club de lecture Française, won. In 2018 verscheen zijn tweede roman ‘Le guetteur’, die bij uitgeverij Cossee onder de titel ‘De Voyeur in het Nederlands verscheen..

voyeur1Het verhaal speelt zich af in Frankrijk. De moeder van Christophe is onlangs overleden en Christophe krijgt de moeilijke opdracht om het appartement van zijn moeder leeg te maken.Tussen het vuil en de rommel ontdekt hij een mapje met onvoltooide manuscripten. Christophe wist niet dat zijn moeder detectiveverhalen schreef en nieuwsgierig begint hij te lezen. Eén van haar schrijfsels ‘De nacht van de toeschouwer’, een onafgewerkt verhaal over een man die zijn buurvrouwen bespiedt, intrigeert hem. Hij ontdekt dat deze spannende detective van zijn moeder autografisch blijkt te zijn.

Christophe Bolstanski raakt gefascineerd door het leven van zijn moeder en komt tot de vaststelling dat hij haar helemaal niet kende. Maar klopt het wel wat ze beweerde? Werd ze daadwerkelijk in de gaten gehouden? Of was zij de stalker?

In zijn zoektocht om zijn moeder beter te leren kennen ontdekt hij dat ze haar in de jaren zestig inzette voor de Algerijnse onafhankelijkspartij FLN. Dit is niet zonder gevaar voor haar eigen leven  Ook komt hij te weten onder welke omstandigheden hij is verwekt en achterhaalt hij de reden waarom ze een teruggetrokken bestaan leidde.

Met de roman ‘De Voyeur’ schreef Christophe Boltanski een zeer mooi portret over zijn moeder. De auteur schildert met rijke details en schetst een levendig beeld hoe het er in Frankrijk aan toe ging in tijden van radicale sociale verandering. Dit hartverscheurend verhaal over een vrouw die zichzelf verliest en een zoon die zijn moeder wil terugvinden, is gevuld met mysteries en raadsels. Een aanrader om te lezen!

ISBN: 789059368804 – Paperback – Vertaald door Prescilla van Zoest – 256 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Cossee