Recensie: Frida Kahlo en de kleuren van het leven – Caroline Bernard

Caroline Bernard is het pseudoniem van literatuurwetenschapper Tania Schlie (Hamburg, 1961).  Ze schrijft bijna 20 jaar romans, meestal over sterke vrouwen. Haar roman ‘Die Muse von Wien’, over de Weense componiste Alma Mahler, is in Duitsland een bestseller. Haar allernieuwste boek ‘Frida Kahlo en de kleuren van het leven’ gaat over de Mexicaanse Frida Kalho, een sterke vrouw en ook één van de opmerkelijkste kunstenaressen van de twintigste eeuw.

Het verhaal begint in Mexico 1925. De achttienjarige Frida Kahlo is een zorgeloze jonge vrouw met een veelbelovende toekomst. Ze droomt ervan om de wereld rond te reizen en dokter te worden. Maar een noodlottig busongeval maakt een abrupt einde aan haar dromen. Maandenlang is ze aan het bed gekluisterd, maar Frida is een vechter. Tijdens haar herstel ontdekt ze haar passie voor schilderen.

Wanneer ze de muralist Diego Rivera ontmoet, is het liefde op het eerste gezicht. Voor Frida gaat er een nieuwe wereld open en Diego moedigt haar aan om haar talenten te ontwikkelen. Maar hun huwelijksgeluk wordt al vlug overschaduwd door verdriet. Het treft haar tot in het diepst van haar ziel. Frida blijft niet bij de pakken zitten en stort zich vol overgave in het leven. Al snel liggen de Parijse surrealisten aan haar voeten, net als Picasso en Trotski.

Ze boekt successen met haar werk, maar wordt ook geconfronteerd met pijnlijke tegenslagen. Maar Frida vecht haar erdoor en gaat haar eigen weg. Zelfs wanneer ze voor een beslissing komt te staan die alles waarin ze tot dat moment heeft geloofd, haar aan het wankelen brengt…

frida1In haar nieuwe roman ‘ Frida Kahlo en de kleuren van het leven ‘ vertelt Caroline Bernard het levensverhaal van één van de opmerkelijkste kunstenaressen van de twintigste eeuw. Het is geen pure biografie, maar een romanbiografie. Caroline heeft haar zoveel mogelijk gehouden aan de biografie van Frida Kahlo. Maar omdat niet elk biografisch detail te achterhalen was, heeft ze haar eigen interpretatie van dingen gebruikt, waarbij ze kon teruggrijpen op vele bronnen. Om haar roman zoveel mogelijk naar waarheid te schrijven is ze op onderzoek geweest naar Mexico en Casa Azul, het geboortehuis en sterfhuis van Frida, dat nu een museum is.

Vooraleer ik deze roman las, was Frida Kahlo geen onbekende voor mij. Maar door deze roman ben ik nog meer gefascineerd geraakt door deze kunstenares en door het boek te lezen heb ik veel over haar bijgeleerd. Ik wist niet dat ze haar eigen leven en de revolutie die zich in haar afspeelde vastlegde in zelfportretten, wat in deze roman ook gedetailleerd beschreven wordt. Met dit in het achterhoofd heb ik nu een heel andere kijk op haar werk.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Frida. Zij neemt je mee doorheen haar leven dat niet alleen uit geluk en vreugde bestond. In haar leven heeft ze onmenselijk veel afgezien, maar ze had altijd de moed om door te gaan.

Deze roman, met mooie gedetailleerde en authentieke beschrijvingen, is zeer levendig weergegeven. Het is fantastisch hoe de auteur het personage Frida Kahlo heeft neergezet. Niet alleen de rebelse, onconventionele Frida, maar ook haar tegenslagen in haar leven en haar liefde voor kunst worden gedetailleerd beschreven. Als lezer voel je haar verdriet, geluk, pijn en wanhoop. Deze roman waarin liefde voor kunst centraal staat, is een must-read, niet alleen voor kunstliefhebbers maar voor iedereen.

ISBN: 978 94 93095 21 2 – Paperback – 304 blz. – Prijs: € 20,00 – Uitgeverij: Brandt