Recensie: Ik ging naar de dokter – Erik Segers

Erik Segers studeerde Germaanse filologie aan de universiteit van Gent en is freelance journalist. Hij schreef kortverhalen en televisiescenario’s en publiceerde een boek over Lode Zielens. Op zijn 58ste richtte hij zijn eigen uitgeverij ‘Good Stuff! Books’ op en debuteerde hij met de roman ‘Ik ging naar de dokter’.

Erik Segers1Het verhaal speelt zich af op een herfstachtige dag in oktober. Een man heeft een afspraak bij de dokter om bloed te laten prikken. Het is maar een paar honderd meter verder, dus hij besluit om te voet te gaan naar de dokter.

Onderweg zakt hij met zijn schoen diep in de modder. Hij maakt zich zorgen, want hij kan toch niet met een vieze, vuile schoen vol modder bij de dokter aankomen. Maar zijn schoen is nog niets in vergelijking wat hem allemaal nog te wachten staat. Hij komt terecht in allerlei situaties die ontaarden in catastrofes…Gaat hij op tijd bij de dokter zijn?

Erik Segers heeft zijn inspiratie gehaald toen hij op weg naar de dokter met zijn schoen vast kwam te zitten in de modder en met zijn modderschoen naar de dokter moest. De rest van het verhaal is fictie. Op de cover zie je schoen van de auteur hoe die eruit zag toen hij van de dokter kwam. Het resultaat is deze verbluffende debuutroman ‘Ik ging naar de dokter’. Om de pret niet te bederven heb ik besloten om niet teveel prijs te geven van het verhaal, daarvoor moet je deze originele roman zelf lezen.

Wel kan ik u al zeggen dat het een onthutsend en hilarisch relaas is van een man die een afspraak heeft bij de dokter. Als hij zijn voordeur dichtslaat, weet hij nog niet welke miserie hem allemaal te wachten staat. De man ploert niet alleen door de modder, hij krijgt ook veel modder over hem. Daarvoor zorgen kleurrijke figuren zoals Mie Katoen, Frans Karton, een non, wegenwerkers, een heks en snorrenmannen die zijn pad kruisen. Want hoe hard hij ook zijn best doet, de gesprekken die hij voert draaien altijd uit op heftige woordenwisselingen en er ontstaan steeds fikse ruzies met alles erop en eraan. Ook komt hij terecht in vele modderige en de meest bizarre situaties. Maar hij is een echte doorzetter en geeft niet op om want hij moet dringend naar de dokter…

erik segers2Met ‘Ik ging naar de dokter’ heeft Erik een sappig verhaal geschreven, vol absurde toestanden en personages van vlees en bloed. Alle ingrediënten van een goede roman zijn aanwezig: een fantastisch verhaal, met een vleugje erotiek en een snufje spanning, overgoten met een stroperig laagje sentiment en als finishing touch humor, veel humor. De auteur heeft een vlotte pen en schrijft heel filmisch zodat je deze roman in één ruk uitleest. Wat zou ik graag deze roman in een filmversie zien!

Deze roman is een echte uitzondering in de romanwereld. Deze doldwaze komedie over een man die alles op alles zet om bij de dokter te geraken is enig in zijn soort en laat zich niet in een vakje klasseren. Het is ongelofelijk hoeveel fantasie Erik Segers heeft. In deze roman trekt hij alle registers open, als je denkt van nog erger kan het nu niet meer worden, dan begint het nog maar pas!

Kortom, ‘Ik ging naar de dokter’ is een roman om van te smullen en waar je gegarandeerd tranen met tuiten mee lacht. Hou de zakdoekjes maar klaar!  En telkens je een bezoek brengt aan de dokter, zal je terugdenken aan deze hilarische roman. Hopelijk laat je ons niet te lang wachten op een volgende roman Erik! Ik kijk er alvast naar uit!

ISBN : 9789082987102 – Paperback – 256 blz. – Prijs: € 19,99 –  Uitgeverij : Good Stuff! Books