Recensie: Om Dringende Reden – Peter Franck

‘Om dringende reden’ is het debuut van auteur Peter Franck. Het verhaal gaat over Pieter Vindevoghel, een man die alleen maar tegenslagen kent: hij is met zijn werkgever in een juridisch gevecht gewikkeld over zijn ontslag, zijn vrouw is er met hun zoon vandoor nadat ze alle rekeningen heeft geplunderd en zijn vader ligt in het ziekenhuis te wachten op een diagnose.

Tot op de dag dat hij in de Antwerpse Hoveniersstraat een copycenter binnenstapt om zijn CV te kopiëren. Op het kopieerapparaat vindt hij toevallig een diamant met bijhorend certificaat. Pieter weet niet wat hij ziet en stopt vliegensvlug de diamant in zijn zak. Hij is de koning te rijk en is ervan overtuigd dat al zijn problemen nu van de baan zijn. Of worden zijn problemen nog erger? Want iemand moet toch op zoek zijn naar de gestolen diamant?

franck1‘Om dringende reden’ is een uitstekend geschreven thriller die zich afspeelt in de Antwerpse diamantwijk. Peter Franck heeft met dit boek een hoofdvogel afgeschoten. Het verhaal is spannend van begin tot einde en met kennis van zaken geschreven. De auteur is immers sinds vele jaren actief als geregistreerd diamanthandelaar in Antwerpen. In zijn debuutroman bundelt hij zijn kennis van het arbeidsrecht met zijn voorliefde voor de Antwerpse diamanthandel.

Alvorens het verhaal van start gaat, worden de 26 personages kort beschreven, wat handig is. De auteur dompelt je als lezer meteen onder in de wereld van de onfortuinlijke Pieter Vindevoghel. Niets loopt goed in zijn leven, tot die bewuste dag…

‘Om dringende reden’ was het winnende manuscript van de eerste Fintro Prijs Spannend Boek (2018). De prijs is voor beginnende schrijvers en is een samenwerking tussen de bank Fintro, de Standaard Uitgeverij en website Creatief Schrijven. Misdaadauteur Toni Coppers, voorzitter van de jury, roemt het boek van Peter Franck : “De eerste editie van de Fintro Prijs was een schot in de roos. Het bekroonde manuscript is een sterk en spannend verhaal van een debutant waar we in de toekomst nog van zullen horen. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze literaire prijs een vaste waarde wordt.”

ISBN: 9789022336700 – Paperback – 197 blz. – Prijs: € 21,99 – Uitgeverij: Angèle